leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

En, leeft u ondertussen al in het ‘nieuwe normaal’?

Bedrijfsbeheer

Trendanalist en veranderingspsycholoog Herman Konings ‘krabbelde’, zoals hij het zelf noemt, tijdens de de coronacrisis tal van schriftjes vol met inzichten, resultaten van studies en bedenkingen. Hij goot zijn schrijfsels vervolgens in een boek, zijn zevende. In ‘Gap the mind’ onderzoekt hij de impact van de coronacrisis op de menselijke geest, de markt en de maatschappij.

Als trendanalist kijkt Herman Konings kritisch naar tendensen en probeert hij zijn klanten te behoeden om bepaalde stromingen uit Amerika of uit andere Europese landen al te makkelijk over te nemen. “Bijvoorbeeld omwille van de andere cultuur. Mijn adviezen geef ik altijd vanuit mijn achtergrond als theoretisch en wetenschapspsycholoog. Daarbij kijk ik naar de mens, naar zijn veranderingsgedrag en naar hoe dat gestuurd of geremd kan worden. Ik belicht het menselijke aspect van leven, beleven, consumeren, werken…”

Generatietrends

Konings is daarbij vooral gepassioneerd door de verschillende generaties en hoe die evolueren: “Hoe gedragen twintigers zich vandaag in vergelijking met de twintigers van 20 jaar geleden? Generatie Y was tien jaar geleden tussen 15 en 30 jaar oud. Vandaag zijn de millennials tussen 25 en 40 jaar oud. Ze dragen ondertussen verantwoordelijkheid. Als je elke dag om halfnegen bij je werkgever moet zijn, ga je niet meer uit tot diep in de nacht.”

Marketing voeden door de samenleving

Kennis van de samenleving en van de generaties is volgens Herman Konings belangrijk om je marketing te voeden. Hij geeft het voorbeeld mee van Sébastien Bazin, CEO van de Accor hotelketen: “Die besloot in 2012 om de tien jongste mensen van het middenkader een nieuw hotelconcept uit de grond te laten stampen. De millennialgeneratie voelt zich niet echt thuis in een traditioneel hotel. Ze kozen voor een vibrant en kleurrijk interieur en een collaborative kitchen waar je samen met de chef je eigen potje kan koken. Het samenwerken en coöperatieve zijn zeer kenmerkend voor deze generatie.”

Een ander voorbeeld is de showroom van het automerk Lynk & C°, een écht millennialmerk van de Chinese autoconstructeur Geely.

“De Lynk & C° Club in Amsterdam is een typische ‘millennial-showroom’. De traditionele toonzaal met de glazen wanden trekt nog maar een kwart van de bezoekers. Deze showroom is gedempt en gevestigd in een historisch gebouw. Het is er rustig, je kan er een cocktail drinken en er staat maar één auto, die je van buitenaf niet eens kan zien staan.”

Naar het nieuwe normaal?

Nu de coronacrisis is tussengekomen en iedereen spreekt over het nieuwe normaal, is het de vraag of we daar met zijn allen naartoe evolueren. Herman Konings doet het uit de doeken in het tweede hoofdstuk van zijn boek.

“De vraag is ‘wie gaat naar het nieuwe normaal?’ Er zullen mensen zijn die opnieuw naar het oude vertrouwde willen, en mensen die naar het nieuwe normaal evolueren. De meerderheid zal zich houden aan een soort van hybride tussenoplossing.

Degenen die naar het nieuwe normaal gaan, zijn de introverten. Degenen die de draad van voor de coronacrisis opnieuw willen oppakken, zijn de extraverten. De meeste mensen zijn ambivert en zitten daartussenin.”

Herman Konings schat dat één op zes mensen zich echt opvallend anders zal gaan gedragen en dat één op zes absoluut niets te maken wil hebben met vernieuwing. Vier op zes evolueert naar ‘het volgende normaal’, en dat is niets anders dan de ontwikkeling die we altijd al gekend hebben.

“De geschiedenis staat bol van veranderingen. Dat is haar essentie, maar de coronacrisis zorgt wel voor een versnelling van deze veranderingen. Een mooi voorbeeld daarvan is het telewerken. Zulke evoluties zullen we veel meer vanuit intro- en extravertie moeten gaan benaderen.”

Beschavingsprocessen

In het derde hoofdstuk illustreert Herman Konings hoe de beschavingsprocessen door de coronacrisis een boost gekregen hebben.

“Een beschavingsproces is een megatrend en die kabbelt doorgaans traag voort. Duurzaamheid bijvoorbeeld evolueert traag. Vandaag zijn er meer mensen vegetarisch, veganistisch of flexitariër ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2019 telden we 8% flexitariërs, tegenover 5% een decennium geleden. Door de pandemie is dat cijfer sterk gestegen. De omzet aan plantaardige alternatieven voor vlees is in ons land 10% tot 20% gestegen.”

“Maar naast de versnelling van de beschavingsprocessen ontstaat er ook misbruik. Zo krijg je bij de digitalisering vandaag de excessen van de digitale wereld te zien, zoals bijvoorbeeld het onfatsoen van de big techbedrijven, die miljarden winst maken en nul euro belastingen betalen. Of de ergernissen rond de uitspraken van Elon Musk, die door zijn investering van anderhalf miljard euro in bitcoin iedereen aanspoort om ook te beleggen in virtuele munten, om dan twee weken later te tweeten dat hij zijn geld terugtrekt omdat bitcoins zeer milieuvervuilend zijn. Dat is toch de grootste ‘zwans’ die ik de laatste jaren gehoord heb. Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat het ‘minen’ van bitcoins energie verslindt. Mij ga je niet zeggen dat Elon Musk dat niet weet, bezig als hij is met milieuproducten. Het resultaat is dat Musk gigantisch veel winst gemaakt heeft. Jan met de pet die zijn weinige spaargeld ingelegd heeft, blijft achter zonder winst…”

‘Gap the mind’ van auteur Herman Konings is uitgegeven bij Lannoo. Meer info op www.nxt.be.

Lees het volledige artikel in KMOinsider Magazine.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials