leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg
Gent

Gent pakt concurrentie van e-commerce aan met acht sfeergebieden, geïnspireerd op de Negen Straatjes in Amsterdam

Bedrijfsbeheer

 “Gent mag prat gaan op een bruisend stadscentrum, waar wonen, werken en winkelen harmonieus samengaan. Haar bruisende setting tussen historische torens, haar cultureel erfgoed en haar grote diversiteit aan kleinhandelszaken en horeca maken dat de binnenstad van Gent amper 6,2% leegstand kent. Dat is veel minder dan andere grote Vlaamse steden. Ook het aantal faillissementen is bijzonder laag.”

Deze objectieve gegevens bewijzen volgens burgemeester Mathias De Clercq dat het goed zakendoen is in het Gentse stadscentrum. En er is trouwens nog meer goed nieuws: er is volgens hem nog plaats voor nieuwe ondernemingen.Burgemeester Mathias De Clercq en schepen van economie en handel Sofie Bracke zijn enthousiast als ze het hebben over handel en horeca in de binnenstad.  Hun uitdaging bestaat erin om de binnenstad niet alleen verder attractief te maken voor handel en horeca, maar tegelijkertijd ook leefbaar te houden.

Kernwinkelgebied en schakelstraten: elk met hun eigen doel en mogelijkheden

Sofie Bracke: “Het schepencollege heeft vorig jaar de visienota ‘Detailhandel en Horeca 2018-2023’ goedgekeurd.  Daarmee willen we de uitdagingen waarmee de sector te kampen heeft, benoemen en aanpakken. We hebben Gent onderverdeeld in zes typologieën, waarbij we  de economische doelstellingen koppelen aan een ruimtelijk kader. Zo spreken we voortaan onder andere van  het kernwinkelgebied van 9000 Gent en van schakelstraten. Elke zone heeft zijn eigen doelstellingen en ondersteunende voorschriften. Momenteel wordt de visienota uitgediept en verfijnd.”

Lees ook: Investeren in handelscentrum of niet? Mobiliteit is bepalende factor.

Gent zoekt evenwichtige mix tussen authentieke zaken, ketens en horeca

Sofie Bracke: “We zijn ervan overtuigd dat ondanks de ruime aanwezigheid van handel en horeca er in het kernwinkelgebied en de  omliggende schakelstraten nog mogelijkheden zijn op het vlak van duurzame groei.  Momenteel zijn 43% van de restaurants en 48% van alle café-restaurants gelegen in de binnenstad.  Ze vormen een belangrijke extra aantrekkingspool voor de andere handelaars.  Belangrijk daarbij is wel dat we een evenwichtige mix behouden  tussen lokale, authentieke zaken, ketens en horeca.”

Sfeerbeeld Gent

Kernwinkelgebied 9000 Gent lokt recreatieve shoppers

Sofie Bracke: “In het kernwinkelgebied 9000 Gent  staat kernversterking centraal met de nodige aandacht voor verweving. Het is een gebied met een voldoende grote concentratie van winkels en horeca, en een bovenlokale aantrekking. Mensen komen er recreatief winkelen. Dat merken we aan het hoge aantal bezoekers dat langere tijd in het winkelgebied blijft. Zij vinden er een kernwinkelgebied met regionale en zelfs nationale uitstraling, een gespecialiseerd aanbod en een mix  van flagship-stores en zelfstandigen. Voor deze winkeltypologie leggen we geen beperkingen op inzake oppervlakte en categorieën.  Bestaande handels- en horecapanden mogen op het gelijkvloers niet worden omgezet naar een andere functie, tenzij het om een zichtbare economische activiteit gaat en de etalagelijn niet onderbroken wordt..”

Acht sfeergebieden geïnspireerd op de Negen Straatjes in Amsterdam

Mathias De Clercq: “In ons kernwinkelgebied maken we onderscheid tussen acht sfeergebieden, elk met zijn eigen DNA. De handelaars hebben er zich organisch verenigd rond specifieke thema’s. De ene wijk zet zich meer in op cultuur en design, de andere op mode en kledij, maar elke wijk heeft iets unieks. En wie er komt, merkt dat onmiddellijk aan de sfeer.  Voor het idee heb ik me laten inspireren door ‘de negen straatjes’ in Amsterdam.”

Schakelstraten kunnen evolueren naar nieuwe shoppingkern

Sofie Bracke: “Verder zijn er de schakelstraten. Zij  vormen de verbinding tussen de sfeergebieden en andere kernen en fungeren als broed- en schuilplaats voor de lokale handel. Succesvolle schakelstraten kunnen op termijn evolueren naar volwaardige kernen. In dit gebied mogen alle soorten winkels zich vestigen. Qua oppervlakte wordt er wel een maximumgrootte opgelegd. Momenteel bedraagt dat 600m2 maar dit zal in functie van de  verfijning van de visienota wellicht uitgebreid worden naar 800m².”

Kerncijfers Gent

Trend werkgelegenheid Gent

Top 8 activiteiten starters 2018 Gent

Emigratie en Immigratie Gent

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials