leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Wat zijn de onderdelen van een succesvol businessplan?

Bedrijfsbeheer

Iedere startende ondernemer heeft een businessplan nodig. Het is een strategisch plan dat inzicht geeft in de haalbaarheid van je idee. Je verwerkt er de doelstellingen van je onderneming in, alsook een strategie om die binnen een bepaalde termijn te behalen. Maar wat moet er precies in dit businessplan staan?

Waarom een businessplan opstellen?

Wat zit er in een goed businessplan?

1. Beschrijving van je product of dienst

2. Je bedrijfsgegevens

3. Je missie en visie

4. Marktanalyse

5. Marketingplan

6. Financieel plan

Waarom een businessplan opstellen?

Enerzijds is dit plan eenvoudig voor jezelf. Het geeft je een helderder beeld van de plannen en het concept dat je in gedachten had. Ook stimuleert een businessplan om na te denken over zaken waar je tot voorkort nog niet eens over nagedacht had.

Anderzijds helpt dergelijk plan je wanneer je investeerders of banken probeert te overtuigen. Je kan zelfs stellen dat het in zulke gevallen onmisbaar is. Via deze weg krijgen zij een beeld van hoe je de toekomst ziet en hoe je dit wil verwezenlijken.

Zelfs na je ondernemingsstart heb je baat bij dit plan. Aan de hand ervan kan je aftoetsen of je op schema zit. Je kan nagaan of het ergens is misgelopen en waar dat juist het geval was. Het businessplan kan als een leidraad dienen voor toekomstige beslissingen.

Wat zit er in een goed businessplan?

1. Beschrijving van je product of dienst

In het begin van een businessplan vind je een beschrijving van het aangeboden product of de aangeboden dienst terug. Vertel er op een bondige en krachtige manier waarin jij je van jouw concurrentie onderscheidt. Wat zijn jouw ambities? Vergelijk het met een pitch.

2. Je bedrijfsgegevens

Hieronder komen de essentiële gegevens. Wie je bent, een korte voorstelling van je zaak en wat je motivatie is. Deze info is interessant voor potentiële investeerders en banken.

3. Je missie en visie

Het volgende onderdeel van je businessplan is weggelegd voor je missie en visie. Onder je missie schrijf je alles waarvoor je als onderneming staat. Je stelt jezelf de vraag wat je wil betekenen voor je klanten en je noteert de antwoorden eronder. Je geeft via je visie aan welke richting je uit wil. Daarnaast beschrijf je wat je binnen 3-5 jaar wil bereiken. Tot slot noteer je in de strategie op welke manier je dat precies wil doen.

4. Marktanalyse

Je marktanalyse vormt de voedingsbodem voor je strategie, je marketingplan en je financieel plan. Voorts neem je je concurrenten en je omgevingsfactoren onder de loep.

Klantenanalyse

Je gaat na wie je klanten zijn, waar ze wonen, wat hun opleidingsniveau, levensstijl en koopgedrag is. Waar heeft je doelgroep nood aan en waarom zouden ze kiezen voor jouw producten of diensten?

Leveranciersanalyse

Met welke leveranciers wil je samenwerken? Wat zijn hun sterke en zwakke punten?

Concurrentieanalyse

Wie zijn je concurrenten? Houd hierbij zowel rekening met je directe als met je indirecte concurrenten. Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wat zijn hun opportuniteiten?

SWOT-analyse van je idee

Kijk met een kritische blik naar je ondernemersidee en maak een SWOT-analyse.

  • Strenghts
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

Je beschrijft met andere woorden de sterktes, zwaktes, opportuniteiten en mogelijke bedreigingen van je onderneming.

5. Marketingplan

In je marketingplan bepaal je hoe je je product of dienst in de markt wil plaatsen. Een goed plan ligt in de lijn van je bedrijfsstrategie. Je geeft invulling aan de vijf P’s waaruit de marketingmix bestaat.

  • Prijs
  • Plaats
  • Product
  • Promotie
  • Personeel

Je denkt na over welk product of welke dienst je tegen welke prijs zult verdelen. Verder denk je na op welke plaats je dat zal doen en hoe je dit gaat promoten. Bovendien ga je in deze stap een naam en logo bedenken.

Dergelijk plan kan houvast bieden wanneer je bepaalde beslissingen moet nemen. Het kan je helpen om je op lange termijn op je doelen te focussen.

Noot: Verander je plan regelmatig aan de snel veranderende wereld.

6. Financieel plan

Om banken en potentiële investeerders te overtuigen om te investeren in jouw zaak is een gedetailleerd en realistisch financieel plan cruciaal. Dergelijk plan is voor bepaalde vennootschappen zelfs verplicht. Denk aan cv (coöperatieve vennootschap), nv (naamloze vennootschap) en bv (besloten vennootschap).

Volgende onderdelen moet je financieel plan zeker bevatten

  1. Kosten: hier noteer je welke kosten je in de komende twee jaar denkt te maken. Hierbij breng je zowel je eenmalige, je vaste, als je variabele kosten in kaart.
  2. Inkomsten: wat zijn je geschatte inkomsten voor een periode van 2 jaar?
  3. Financiële middelen: hoeveel geld heb je nodig om je onderneming op te starten? Breng je eigen middelen in of heb je een lening nodig?

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials