Een asbestinventaris voor beheer: verplicht voor bedrijven

Als bedrijfsleider wil je dat je werknemers veilig en gezond kunnen werken. Een belangrijk instrument daarvoor is de asbestinventaris voor beheer. Daarmee breng je de asbesthoudende materialen in je gebouw gedetailleerd in kaart. Dit is niet alleen verplicht, het is ook noodzakelijk om blootstelling aan asbest te voorkomen. Toch voldoen veel Belgische kmo’s niet aan deze verplichting.

Waarom is een asbestinventaris voor beheer belangrijk?

Een asbestinventaris voor beheer is een cruciaal instrument om de gezondheid van je werknemers te beschermen tegen blootstelling aan asbest. Het opstellen van deze inventaris is al verplicht sinds 1996, maar er zijn nog steeds veel bedrijven die hier niet aan voldoen. Een inventaris voor beheer geeft je een gedetailleerd overzicht van alle asbesthoudende en verdachte materialen in je gebouw, inclusief arbeids- en beschermingsmiddelen. De inventaris richt zich specifiek op materialen die toegankelijk zijn zonder destructieve handelingen uit te voeren.

Wettelijke verplichtingen en jaarlijkse actualisatie

Sinds 1 januari 1995 is elke werkgever in België verplicht om te beschikken over een asbestinventaris voor beheer voor alle ruimtes en installaties waar je medewerkers aan de slag zijn. Deze inventaris omvat ook een beheerprogramma. Die bepaalt hoe je het risico van asbestverdachte materialen zo laag mogelijk houdt. Daarnaast vereist de wet dat de toestand van de asbesthoudende en verdachte materialen jaarlijks gecontroleerd wordt op wijzigingen. Bij eventuele veranderingen moet je nieuwe preventiemaatregelen nemen.

Hoe gebeurt een asbestinventaris voor beheer

Bij het uitvoeren van een asbestinventaris voor beheer houdt keuringsorganisme OCB rekening met verschillende aspecten. In eerste instantie duidt een erkend specialist de locaties van asbesthoudende en verdachte materialen nauwkeurig aan. Als je daarvoor plannen aanlevert, gaat dat snel en efficiënt.

Tijdens de opmaak van de asbestinventaris is het noodzakelijk om foto's te nemen van verdachte materialen en hun context. Bij een niet-destructieve asbestinventaris kunnen er situaties zijn waarin een staalname nodig is om uitsluitsel te geven over asbestverdacht materiaal. Dit is niet altijd vereist maar het kan wél helpen bij het bepalen van de aanwezigheid van asbest.

Zorg met OCB voor een veilige werkomgeving

Met OCB als je partner voor asbestinventarissen voor beheer kun je met een gerust hart voldoen aan de wettelijke verplichtingen en de veiligheid van je werknemers waarborgen. Een uitgebreide expertise, geavanceerde digitale tools en toewijding aan kwaliteit en service maken van OCB de ideale keuze voor kmo's die asbestrisico's serieus nemen.

Bescherm je medewerkers en zorg voor een veilige werkomgeving met de hulp van OCB. Neem contact op via onderstaand invulformulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en OCB

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • OCB
  • Koningin Astridlaan 60
    2550 Kontich
  • 0800/13 890

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials