EnergyVision lanceert allereerste energiecontract met extreem lange bescherming tegen prijsschommelingen

Facility

De nieuwe groene energieleverancier EnergyVision lanceert het allereerste energiecontract in ons land dat gezinnen een extreem lange bescherming biedt tegen prijsschommelingen op de markt. “Dat doen we door de productie zeer lokaal, groen en dus goedkoop te houden”, zegt CEO Maarten Michielssens, die het nieuwe contract vanmorgen samen met mede-investeerder Marc Coucke heeft voorgesteld. “Concreet koppelen we gratis zonnepanelen aan onze contracten, die we kosteloos plaatsen op daken van woningen. Zo kunnen we tot 70% van de energiefactuur voor minstens tien jaar vastklikken aan een vast tarief. De langste formule ooit op de Belgische markt.” ​ EnergyVision is ook al tien jaar actief als energieproducent en beschikt inmiddels over 2 miljoen zonnepanelen die elektriciteit opwekken. Daar komen er dit jaar nog eens 200.000 in Vlaanderen en Brussel bij. ​

EnergyVision is vandaag bij het grote publiek vooral bekend om haar productie van groene energie via zonnepanelen en haar aanbod aan laadpalen. Nu zet het bedrijf, dat kantoren heeft in Gent en Brussel, haar eerste stappen als energieleverancier. En opmerkelijk: dat doet het meteen met een uniek contract dat gezinnen in Vlaanderen enerzijds langdurig beschermt tegen prijsschokken en anderzijds laat meegenieten van prijsdalingen.


Zo’n zogeheten ‘vast-variabel’ contract is mogelijk omdat de energiefactuur uit drie delen bestaat. De eerste 1.000 kWh energie die een gezin gebruikt - afkomstig van o.a. PV-installaties van EnergyVision in Vlaanderen maar ook windturbines - wordt aangeboden aan een vaste prijs die voor tien jaar is vastgeklikt. Daarnaast is er de verbruikte energie die is opgewekt door de gratis zonnepanelen die EnergyVision ter beschikking stelt én onderhoudt op het dak van elk gezin. Daarvoor rekent de leverancier een laag tarief aan, dat voor maar liefst 30 jaar wordt vastgeklikt. Het overige gedeelte van de factuur – zo’n 30 procent bij een gemiddeld gezin in Vlaanderen, maar minder dan 10 procent bij kleine verbruikers - is gekoppeld aan een variabele prijs.

Alles bij elkaar, kan je zo dus 70 tot 90% van je factuur voor jaren indekken tegen prijsschommelingen. En behoud je tegelijk ook het voordeel van een variabel contract: ben je niet meer tevreden, dan kan je elke maand opzeggen. De zonnepanelen kan je overigens ten allen tijde overkopen.


“De voorbije jaren zagen honderdduizenden gezinnen hun vaste energiecontract geschrapt door de energiecrisis. Hun energiefactuur verdubbelde in vele gevallen, omdat ze afhankelijk waren van spelers die actief zijn op de internationale markten, die gevoeliger zijn voor geopolitieke onzekerheid. Vele gezinnen hebben tegenwoordig een variabel contract, maar willen liever geen risico’s nemen. Met EnergyVision bieden we nu groene energie aan die lokaal en dus goedkoop wordt opgewekt. Bovendien bieden we meer zekerheid door 70% van de factuur voor minstens 10 jaar vast te klikken. De langste formule ooit op de Belgische markt.”
​Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision

Besparing tot 300 euro per jaar

EnergyVision is ervan overtuigd dat haar energiecontract vandaag een gezin met gemiddeld verbruik ruim 300 euro per jaar (*) kan helpen besparen. De leverancier introduceert het energiecontract voorlopig alleen in Vlaanderen en mikt in de eerste plaats op eigenaars van woningen die nog geen zonnepanelen hebben geplaatst. Later dit jaar worden formules geïntroduceerd voor huurders, appartementsbewoners en gezinnen die reeds zonnepanelen op hun dak hebben liggen. Op termijn komen er ook contracten voor Waalse gezinnen.

Energietransitie zonder subsidies

Alle stroom komt uit de eigen productie van EnergyVision, die in de komende maanden en jaren nog een stuk wordt opgevoerd door onder andere grote zonneparken in Oostende en Wallonië. In de winter zal groene energie uit windturbines het aanbod aanvullen. Dankzij de steun van een aantal belangrijke investeerders, zoals Marc Coucke (via Alychlo) en finance&invest.brussels, is de nieuwe leverancier voldoende gewapend om straks op grote schaal klanten van energie te voorzien.

“Het model werkt als een vliegwiel. Elke nieuwe klant zorgt meteen ook voor extra stroom, waardoor dubbel zoveel gezinnen van groene energie kunnen genieten. De zonnepanelen worden bovendien gratis geplaatst en onderhouden, wat de stap naar groene energie voor iedereen een stuk haalbaarder en betaalbaarder maakt. Dat EnergyVision zo zijn steentje bijdraagt aan de broodnodige energietransitie - zonder een eurocent aan subsidies te vragen - maakt dit project meer dan de moeite waard om onze schouders onder te zetten.”
​Marc Coucke, mede-investeerder (Alychlo)

Volgens Michielssens hebben we er als samenleving alle belang bij dat iedereen mee kan in de energietransitie. Daarom kijkt EnergyVision naar zowel de noden van gezinnen van vandaag als die van morgen.

“De realiteit is dat meer dan 95% van de Vlaamse gezinnen vandaag hun elektriciteit en gas bij één en dezelfde leverancier halen. Om niemand uit te sluiten, willen we daarom weldra ook gas aanbieden. Maar we koppelen daar meteen een engagement aan: we gaan samen met onze klanten bekijken hoe we binnen de vijf jaar van gas kunnen afstappen, door bijvoorbeeld over te stappen naar warmtepompen. Ook hier willen we de investering dragen en verkopen we alleen de groene elektriciteit.”
​Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision
Copyright: Kris Snoeck


Democratisering van groene energie

Groene energie beschikbaar en betaalbaar maken voor iedereen - ook zij die er op eigen kracht niet geraken - is een van de belangrijkste beweegredenen waarom EnergyVision in 2014 werd opgestart.

“Met deze unieke formule willen we groene energie simpelweg democratiseren. We hebben het geld van de Marc Couckes van deze wereld gebruikt om de energiefactuur van iedereen behalve de Marc Couckes van deze wereld naar beneden te halen.” ​
Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision

De nieuwe energieleverancier heeft vóór de lancering haar nieuwe formule proactief bezorgd aan consumentenorganisatie Test-Aankoop en milieuorganisatie Greenpeace. Voor EnergyVision zijn consumentenbescherming en duurzaamheid dan ook cruciaal.

25.000 klanten en extra jobs

EnergyVision mikt het eerste jaar op zo’n 25.000 klanten in Vlaanderen. Op termijn wil de groene energieleverancier ook een belangrijke speler worden in Brussel en Wallonië.

“Vandaag hebben we meer dan 10.000 residentiële klanten die zonnepanelen van ons op hun dak hebben liggen en beheren we zo’n 2.000 laadpunten voor wagens. We hebben voldoende technici in huis en de komende weken worden nog eens 30 extra mensen aangeworven. Met callcenters op verschillende plekken in Vlaanderen en Brussel zijn we 24/7 bereikbaar. We zijn een stabiel, Belgisch bedrijf met gezonde financiële cijfers en eigen productie-installaties.”
​Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials