Limburgse brandstofverdeler Comfort Energy Group verwerft meerderheidsbelang in Future Fuels Nederland

Facility

Op 5 oktober 2023 heeft Comfort Energy Group, een toonaangevende Belgische brandstoffenverdeler, aangekondigd dat ze een meerderheidsbelang heeft verworven in Future Fuels, een Nederlands bedrijf dat Blauwe Diesel produceert. Blauwe Diesel is een duurzame brandstof gemaakt van afval en restoliën, behandeld met waterstof, en vermindert de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof in vergelijking met gewone diesel. Tom Lambert, CEO van Comfort Energy Group, benadrukte het belang van deze stap voor duurzaamheid en groei. Financiële details zijn niet vrijgegeven.

Comfort Energy Group, een onderneming binnen het investeringsplatform Hasco Invest in Limburg, versnelt haar inspanningen in de energietransitie. Het bedrijf zet zich in voor de distributie van duurzamere vloeibare brandstoffen en heeft aangekondigd een meerderheidsbelang te nemen in Future Fuels, gevestigd in Friesland, Nederland. Future Fuels is bekend om haar innovatieve duurzame vloeibare brandstof, verkocht onder de naam 'Blauwe Diesel'.

Duurzame voordelen van Blauwe Diesel en HVO

Blauwe Diesel wordt samengesteld op basis van twee bestanddelen: een HVO (hydrotreated vegetable oil) en de meest hoogwaardige diesel. HVO is een met waterstof behandelde (plantaardige) afvalolie. Frituurvet is een voorbeeld van een afvalolie. Hoe hoger het percentage HVO in Blauwe Diesel, bijvoorbeeld Blauwe Diesel 50, ​ hoe duurzamer de brandstof. Blauwe Diesel is EN590 genormeerd en Future Fuels is als bedrijf ISCC gecertificeerd (International Sustainability & Carbon Certification). Het beantwoordt dus aan de Europese criteria van duurzaamheid. Voor alle duidelijkheid: Blauwe Diesel is geen biodiesel en bevat ook geen biodiesel.

“Op dit moment is het voor heel veel bedrijven onmogelijk om meteen de omslag naar hernieuwbare energie te maken. Het is duur of de nieuwe technologieën staan nog niet op punt. Daarom geloven wij in Blauwe Diesel: het is een duurzamere oplossing die nu meteen beschikbaar is. Bedrijven kunnen op een betaalbare en haalbare manier stapsgewijs hun CO2-emissies terugdringen. We gaan onze klanten nog beter kunnen helpen in het verantwoord verduurzamen van hun activiteiten.” ​ Tom Lambert, CEO Comfort Energy Group.

Dat Blauwe Diesel wel degelijk minder CO2 uitstoot, bewijzen de cijfers. In 2022 heeft Future Fuels met de totale verkoop HVO maar liefst 111 miljoen kilogram CO2 bespaard. Dat is vergelijkbaar met de jaarlijkse CO2-uitstoot van ruim 13.000 Nederlanders.

Blauwe Diesel en HVO zijn geschikt voor alle dieselmotoren. Motoren of ketels hoeven trouwens niet te worden aangepast. Ook voor de 1,5 miljoen Belgische gezinnen van Comfort Energy Group die hun huis verwarmen met vloeibare brandstof is dit een betaalbare en haalbare oplossing die op korte termijn kan worden ingezet.

Een duurzame revolutie bij Future Fuels en Comfort Energy Group

Future Fuels is in Nederland geen onbekende speler in vloeibare brandstoffensector. De laatste jaren onderging het bedrijf een forse evolutie en ontpopte zich tot pionier in duurzamere vloeibare brandstoffen. In 2015 introduceert het zijn duurzamere dieselbrandstof, die sterk ingezet wordt in de transport- en landbouwsector tot de scheepvaart en de wegenbouw. Future Fuels stelt 32 mensen tewerk.

Het partnership met Comfort Energy Group betekent een nieuw hoofdstuk. Omdat beide bedrijven hun visie op duurzaamheid delen, kunnen ze door samen te werken hun doelstellingen op gebied van duurzaamheid beter realiseren. De synergieën op vlak van marketing, distributie en technologische ontwikkeling zullen de marktpositie van beide bedrijven versterken.

“Samen zijn we klaar om een versnelling teweeg te brengen in de verduurzaming van de vloeibare brandstoffenmarkt, niet alleen in België, Nederland en Luxemburg, maar over heel Europa. Door het marktleiderschap van Comfort Energy Group en onze innovatieve aanpak zijn we een gamechanger en kunnen we een sterke groei bereiken.” Auke Wijmenga, CEO Future Fuels.

Samenwerking met Nestle voor duurzame brandstoffen in Nederland

Future Fuels is een belangrijke partner van Neste voor de verkoop, marketing en levering van Neste MY Renewable Diesel in Nederland. Neste MY Renewable Diesel, HVO100 is gemaakt van 100% hernieuwbare grondstoffen en levert tot wel 90% reductie* van uitstoot van broeikasgassen (CO2e) ten opzichte van gebruik van fossiele diesel gedurende de levenscyclus. Neste MY Renewable Diesel heeft een vergelijkbare chemische samenstelling als fossiele diesel zodat het zonder enige aanpassing in elke motor kan gebruikt worden.
*De methode die wordt gebruikt om de emissies in de levenscyclus en de emissiereductie te berekenen, voldoet aan de herziene Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED2, 2018/2001/EU).

België kan voordeel halen uit Europese aanpak voor duurzamere brandstoffen

Binnen Europa nemen landen als Nederland het voortouw in de energietransitie, vooral met betrekking tot de adoptie van duurzame(re) vloeibare brandstoffen zoals Blauwe Diesel en HVO100.

Nederland heeft een systeem van “Hernieuwbare Brandstofeenheden” (HBE's) ingevoerd. Dit systeem beloont brandstofleveranciers die hernieuwbare energie leveren met HBE’s, terwijl de bijmengverplichting hen tegelijkertijd verplicht om jaarlijks een steeds groter deel hernieuwbare energie aan de markt te leveren. Hierdoor ontstaat er een marktmechanisme dat zowel duurzaamheid als economische groei stimuleert en het voor bedrijven financieel aantrekkelijk maakt om hernieuwbare brandstoffen te omarmen.

België kan een cruciale inhaalslag maken door de succesvolle modellen van haar buurlanden te volgen om soortgelijke regelgevingen en mechanismen in te voeren. Door het invoeren van een systeem vergelijkbaar met HBE's kan België een versnelde transitie naar duurzamere vloeibare brandstoffen realiseren en tegelijkertijd de economie stimuleren en nieuwe zakelijke kansen creëren.

“Blauwe Diesel en HVO100 staan bekend om hun verduurzaming en vermogen om CO2-uitstoot en andere emissies significant te reduceren ten opzichte van klassieke brandstoffen, wat hen tot ideale kandidaten maakt in de strijd tegen klimaatverandering en in de ondersteuning van de Europese ambities van CO2-neutraliteit. Het is een essentieel onderdeel van een duurzamere energiemix die ook zo ingezet wordt in onze omringende landen en vandaag beschikbaar is”, besluit CEO Tom Lambert.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials