LINDNER_Leaderboard.gif

Miko Coffee: “Duurzame koffie drinkt zoveel lekkerder”

In een vorige reportage kon je lezen dat koffieproducent Miko pionierde met Fairtrade koffie. De koffiebrander vindt het heel belangrijk dat de koffieboeren in het Zuiden een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Daarnaast gaat de aandacht van Miko Coffee ook naar het milieu. Duurzaam ondernemen kent binnen Miko een lange voorgeschiedenis.

Zo is de productie van koffie in de Turnhoutse branderij sinds 2016 volledig CO2-neutraal. Alle CO2 die uitgestoten wordt, compenseert Miko door met Puro deel te nemen aan het REDD+ programma. REDD staat voor Reducing Emissions from Deforestation en forest Degradation en is een programma van de Verenigde Naties dat op CO2-reductie is gericht door ontbossing en bosdegradatie tegen te gaan. Ontbossing is een van de belangrijkste oorzaken van de opwarming van de aarde. Het programma omvat ook de bescherming van bossen, hun rol als opslagplaatsen van CO2 en het duurzaam gebruik van bossen als natuurlijke hulpbron. Dit komt ook de biodiversiteit, het natuurbehoud en de lokale gemeenschappen ten goede.

“We berekenen op jaarbasis de CO2-uitstoot van de teelt, het wassen, het transport en het branden van onze koffie. Specifiek beschermen we het Khe Nuoc Trong-reservaat in Vietnam, dat is goedgekeurd voor het REDD+ carbon offsetting programma. In dit gebied is 450m² regenwoud goed voor de compensatie van 1 ton CO2. Het gaat inmiddels om zo’n 1.500 hectare beschermd gebied, goed voor een CO2-compensatie van meer dan 33.000 ton”, vertelt marketing & communication assistant Helena Dockx.


Duurzame keuzes

Nog in het kader van duurzaamheid maakt Miko Coffee ook in eigen huis groene keuzes: de warmte die vrijkomt bij het branden van koffie wordt gebruikt om de kantoren te verwarmen, de magazijnen werden voorzien van LED-verlichting en door de opslag te optimaliseren is er minder handling en minder transport nodig.

“Sinds kort hebben we ook een webshop voor particulieren. Om de goederen in perfecte staat af te leveren, kiezen we bewust voor gerecycleerd karton als opvulmateriaal voor de verzenddozen. We hebben daarvoor een speciale machine aangekocht: gebruikte kartonnen dozen die vroeger werden weggedaan, worden nu versneden tot opvulmatten of versnipperd tot gecomprimeerd verpakkingsmateriaal. Met deze werkwijze krijgt karton een tweede leven en hoeven we geen milieubelastend opvulmateriaal meer te gebruiken”, licht Helena Dockx toe.


Communiceren met groeipapier

Miko Coffee vindt het belangrijk om de consument te tonen dat duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt is.

“Bij de pakketjes die we naar de koffieliefhebbers sturen via coffeeathome.be steken we een bedankkaartje gemaakt van groeipapier. Dat bestaat uit gerecycleerd papier waarin bloemzaadjes verwerkt zitten. Het volstaat om dat kaartje in potgrond te steken en een beetje te bemesten met koffiegruis. Na een paar weken komen de vergeet-me-nietjes uit. Je geniet dubbel als je je kopje koffie drinkt én je vergeet niet om tijdig bij te bestellen zodat je nooit zonder koffie valt”, besluit Helena Dockx.

Lekkere koffie op het werk of thuis? Contacteer Miko Coffee.

Meer weten?

banner-2.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials