Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Loonbeleid in de Vlaamse kmo: “Maak eerst werk van structuur, dan van flexibel verlonen”

Steeds meer bedrijven geven hun medewerkers vrijheid om een deel van hun loonpakket zelf samen te stellen. Ook bij kmo’s maakt flexibel verlonen opmars. Maar hoe doen onze Belgische ondernemingen het in vergelijking met andere landen? En als je er nog niet aan denkt, hink je dan hopeloos achterop? Zorg eerst voor een doordacht loonbeleid, zeggen experts van SD Worx.

In juni 2020 vroegen we 3000 bedrijven in 11 Europese landen naar hun prioriteiten op het vlak van personeelszaken in deze vreemde tijden. Daarbij peilden we onder meer ook naar de mate waarin de personalisatie van de verloningspakketten op de radar staat.

Buurlanden staan verder in flexibilisering loonbeleid

Die trend naar meer personalisering in verloning is niet nieuw. Medewerkers de kans geven om hun loonpakket af te stemmen op hun levensfase en voorkeuren biedt voordelen: het komt de motivatie ten goede en geeft je een streepje voor op de concurrentie.

Toch geeft maar goed 40% van de bevraagde Belgische ondernemingen aan dat ze een project rond flexibelisering van loonpakketten lopende hebben of plannen - het laagste cijfer in de resultaten. In de andere Europese landen zijn bedrijven ambitieuzer: in Polen, Spanje en Nederland is meer dan de helft tot zelfs 70% ermee in de weer.

Eerst huis op orde zetten

Werk aan de winkel dus. Al waarschuwt Robin Beens, directeur kmo bij SD Worx België, om niet te overhaast te werk te gaan: “Flexibele verloning is pas een meerwaarde als je huidige loonbeleid op punt staat. Wat we nog vaak zien bij Vlaamse kmo’s, is dat ze doorheen het jaar individuele medewerkers makkelijk wat extra geven. Het grote gevaar daarbij is dat je als zaakvoerder het overzicht verliest en op het einde van het jaar meer ‘opslag’ geeft dan je op voorhand had gebudgetteerd.”

Maak je loonbeleid marktconform en intern rechtmatig

Charlotte Van Brabander, consultant loonbeleid bij SD Worx, treedt bij: “Onmisbaar voor elke kmo is een uniform beleid dat marktconform en transparant is, en elementen bevat waarmee je je onderscheidt. Daarvoor bepaal je het best de gangbare lonen met benchmarks zoals de Reward Profiler van SD Worx voor functies in je onderneming. Dat geeft je een ijkpunt bij sollicitaties of onderhandelingen over opslag.”

Waarom dat zo belangrijk is? Charlotte Van Brabander: “Het zou wel eens kunnen dat er door de extra’s hier en daar die je de afgelopen jaren toekende, grote verschillen zijn tussen medewerkers en het budget dat ze zelf kunnen besteden. Soms is het dus aangewezen om een extra jaartje te wachten vóór je werk maakt van flexibilisering van loonpakketten tot eventuele scheve situaties min of meer zijn rechtgetrokken.”

Zet je verloning op punt

Wil je meer structuur brengen in je loonbeleid of ben je klaar om een deel van je loonpakketten te flexibiliseren? Reken op de hulp van de ervaren specialisten en tools van SD Worx. Neem contact op via de website of het formulier hieronder.

Dit artikel is deel van een reeks waarin we van dichterbij bekijken hoe Europese ondernemingen de belangrijkste hr-uitdagingen aanpakken. De complete onderzoeksresultaten ontdek je in onze whitepaper ‘HR, Fluid as Hula-Hoop Shaking’. Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en SD Worx

Meer weten?

SD Worx logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • SD Worx

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials