Versie 3 B-Close.gif
Brexit

Brexit terug op de radar bij online retailers

Logistiek

Door de nieuwe opstoot van het coronavirus zou je het bijna vergeten: Brexit is on its way. “Online retailers die zaken doen met Groot-Brittannië kunnen zich maar beter goed voorbereiden,” zegt Martin Meacock van Descartes, specialist in logistieke technologie. Martin benoemt vier zaken die belangrijk zijn voor retailers om te regelen.

Even opfrissen: de EU en de Britten onderhandelen over hun toekomstige (handels)relaties maar de gesprekken zitten muurvast. Martin Meacock van Descartes:

“De tijd begint te dringen en de intensiteit van de onderhandelingen is opgeschroefd. Niet alleen voor de Europese en Britse leiders is er werk aan de winkel, ook voor online retailers.”

Lees ook: Nog maar enkele weken tot de brexit. Ben jij klaar?

Andere regels zijn van kracht

Toen Groot-Brittannië nog tot de Europese Unie behoorde, konden online retailers profiteren van de gemeenschappelijke markt. In de nieuwe situatie zijn andere regels van kracht. “Wil je voorkomen dat je grondstoffen of producten dagenlang in een loods in de haven stilstaan, omdat de papieren of aangiftes niet goed zijn geregeld? En zo onvoorziene kosten en waardevermindering voorkomen? Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze de volgende zaken snel en goed regelen zodat ze zonder belemmeringen handel kunnen blijven drijven met Groot-Brittannië,” zegt Martin Meacock.

1. Bepaal de impact

Brexit heeft hoe dan ook impact op jouw handel met partijen in Groot-Brittannië. Breng deze impact in kaart en zorg ervoor dat je weet welke verantwoordelijkheden je moet nemen. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van de nodige vergunningen en certificaten. Maar vergeet ook niet de impact op het verzenden van pakketten, waardoor mogelijke langere verzendtijden ontstaan.

2. Denk na over de gevolgen van tarieven en btw

Doordat Groot-Brittannië buiten de Europese Unie valt, krijg je te maken met andere regels als het gaat om belastingen of accijnzen. Er is een kans dat zowel Groot-Brittannië als de Europese Unie tarieven op elkaars invoer gaan heffen. Wat doe je met deze tarieven? Draai je zelf op voor de kosten of reken je deze door aan de klant? Daarnaast zijn zowel Groot-Brittannië als de Europese Unie van plan om de btw-verlaging voor zendingen met een lage waarde af te schaffen. Dit betekent dat je als online retailer niet alleen verantwoordelijk bent voor het indienen van douaneverklaringen, maar ook voor het innen van btw. Het is belangrijk om nu al stil te staan bij deze veranderingen, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

3. Bereid je processen voor

Wanneer je tot nu toe alleen exporteerde binnen de Europese Unie, is de kans groot dat je processen niet zijn ingericht op handeldrijven met niet-EU landen. Heb je bijvoorbeeld de juiste douanevergunningen? Beschik je over systemen om zelf aangifte te doen? En ben je in staat om data elektronisch aan te leveren? Wat de uitkomsten van de onderhandelingen ook zijn, er zijn extra procedures, zoals aangifte, nodig bij het importeren uit en exporteren naar Groot-Brittannië.

4. Besteed uit waar nodig

In sommige gevallen is het wellicht verstandig om bepaalde procedures uit te besteden. De Britse havens werken bijvoorbeeld met verschillende port community systems. Aangifte van je goederen kan hierdoor een ingewikkeld proces worden, waarbij de kennis van een expert uitkomst biedt. Als je weet dat jouw goederen telkens via een ander douanesysteem het land binnenkomen, is het wellicht efficiënter om een derde partij in te schakelen voor het afhandelen van de importaangiftes, ook al regel je je eigen exportaangiftes. Daarmee bespaar je een hoop tijd.

Vermijd extra wachttijden bij de douane

Conclusie: de Brexit mag niet worden vergeten. Anders ondervinden retailers en hun klanten straks hinder door extra wachttijden bij de douane en dus langere verzendtijden. Online retailers moeten zich goed voorbereiden zodat ze hun pakketten naar Groot-Brittannië kunnen blijven vervoeren en kunnen blijven profiteren van de e-commercepiek die door het coronavirus is ontstaan.

Lees meer artikels over e-commerce

Lees ook: 

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials