Versie 3 B-Close.gif
Truck 2.0

Opleidingstruck voor mensen met een fysieke beperking

Logistiek

De Truck 2.0 is de eerste aangepaste opleidingsvrachtwagen voor mensen met een fysieke beperking. De bediening hiervan kan worden aangepast naargelang de aard van de beperking.

De aangepaste vrachtwagen wordt ter beschikking gesteld door Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) van de diverse opleidingspartners. Met deze investering onderstreept het SFTL dat de sector de deur zich openstelt voor kandidaat-chauffeurs met een fysieke beperking die hun droom willen realiseren.

Aangepaste vrachtwagen

“Tot hiertoe ondervonden mensen met een fysieke beperking vaak moeilijkheden om een opleiding tot vrachtwagenchauffeur te volgen, aangezien het voertuig speciale aanpassingen voor de bediening nodig heeft”, vertelt Erwin Gysens, Technisch Consulent bij het SFTL. “De bediening van de Truck 2.0. kan op verschillende manieren worden aangepast, naargelang de persoon in kwestie te lijden heeft onder een beperking aan de bovenste of onderste ledematen aan linker- en/of rechterzijde, evenwichtsstoornissen of een auditieve beperking. De aangepaste vrachtwagen staat hen toe zich veilig op de baan te begeven.” De aangepaste vrachtwagen zal worden uitgeleend aan de diverse opleidingspartners van het SFTL, zoals VDAB, Le FOREM, LOGISCITY.BRUSSELS (Bruxelles Formation) en het secundair en volwassenenonderwijs.

Aangepaste ruck

Rijbewijs C(E) behalen

Kandidaat-vrachtwagenchauffeurs met een fysieke beperking kunnen dankzij de Truck 2.0. hun rijbewijs C(E) behalen, om vervolgens in te stromen in het beroep. “9 jaar geleden verkeerde ik enkele weken in coma na een motorongeval. Bij het ontwaken werd duidelijk dat mijn rechterarm voor altijd verlamd zou blijven”, vertelt vrachtwagenchauffeur Stephan Vanhelmond. “Ik bleef echter niet bij de pakken zitten en leerde alle mogelijke handelingen uit te voeren met mijn linkerarm. Mijn vroegere job in de bouw bleek op termijn echter fysiek te zwaar. Na een opleiding bij de VDAB behaalde ik mijn rijbewijs CE en ging aan de slag als vrachtwagenchauffeur, een job die me altijd al gecharmeerd had. Ondertussen ben ik reeds 5 jaar aan de slag als chauffeur en kan ik perfect zelfstandig en veilig de baan op. Mijn leven is sterk veranderd sinds het ongeval, maar ik blijf positief en haal veel voldoening uit mijn werk als vrachtwagenchauffeur.”

Tussenkomst overheid bij aanpassen vrachtwagen

De overheid komt tussen in de kost die de werkgever maakt om een vrachtwagen te laten aanpassen aan de beperking van de chauffeur. Daarnaast voorziet de overheid ook een tussenkomst in de loonkost van een chauffeur met een beperking. “De premies en tussenkomsten zijn regio-afhankelijk”, licht Geert Heylen, Directeur Opleiding bij het SFTL, toe. “Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek speelt hierin een intermediërende rol. Geïnteresseerden kunnen met ons contact opnemen en wij begeleiden hen vervolgens naar de juiste instantie die hen verder zal helpen met de praktische uitvoering.”

 

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials