De 6 grootste uitdagingen van de logistieke sector voor de komende 5 jaar
De logistiek wordt al enkele jaren geconfronteerd met ongeziene uitdagingen. De nasleep van de coronacrisis, verstoorde supply chains, geopolitieke instabiliteit, schommelende energieprijzen, personeelstekorten, de roep om verduurzaming, … Het lijstje zal er niet korter op worden. Maar wie deze omstandigheden aangrijpt als kans, neemt volgens mij een aanzienlijke voorsprong. Welke uitdagingen zullen de komende jaren op de agenda van logistieke bedrijven staan? En hoe pak je ze het beste aan? Ik licht er een zestal uit.
1 Onzekere levertermijnen? Steeds verder vooruitplannen!
De coronacrisis zorgde ervoor dat levertermijnen aanzienlijk opliepen. Ook die van heftrucks. Vandaag zijn de wachttijden weer iets korter, maar nog steeds langer dan voordien. Termijnen van enkele maanden tot een jaar zijn geen uitzondering. Als logistieke speler moet je dus voldoende ver vooruitkijken. Dat betekent: tijdig denken aan het vernieuwen van je vloot. Ook preventief onderhoud van je huidige machines wordt belangrijker naarmate je ze langer gebruikt in afwachting van nieuwe heftrucks.
2 Samen tegen ongevallen in magazijnen
Elk arbeidsongeval is er één te veel. Sensibilisering over de risico’s die bij heftrucks komen kijken, is en blijft dus essentieel. Het zijn bovendien vaak de mensen rondom de machine die het meeste gevaar lopen. De omgeving van de heftruck is in dit verhaal dus net zo belangrijk als de chauffeur zelf. Alles begint met alert zijn: zowel voetgangers als bestuurders moeten hun omgeving goed in de gaten houden.
Veiligheids- en detectiesystemen op heftrucks maken een stevige opmars en voorkomen heel wat ongelukken. Anderzijds kunnen te veel systemen er net voor zorgen dat mensen al die signalen niet meer opmerken. Kortom: sensibilisering blijft het codewoord.
3 Elektrificatie en verduurzaming in de logistiek
Steeds meer bedrijven zullen de komende jaren moeten voldoen aan de Europese ESG-richtlijnen. Een belangrijke stap naar koolstofarme activiteiten is de elektrificatie van het machinepark. De overschakeling op elektrische heftrucks is al langer ingezet dan de transitie naar elektrische wagens. Het aandeel thermische heftrucks is zelfs nog maar een fractie van wat het vroeger was. Waar thermische heftrucks in 2019 nog 15% uitmaakten van het totaal, is dat vandaag minder dan 10%. Elektrificatie is een gegeven en de ESG-regelgeving zal die evolutie alleen maar versterken.
Intussen breidt het aanbod aan elektrische heftoestellen stevig uit. Die worden ook steeds krachtiger: er rijden al acht-, zestien- en twintigtonners met lithium-ionbatterijen rond en de vraag ernaar stijgt enorm. De volgende stap zullen elektrische containerhandlers en machines op kaaien zijn.
4 De ‘S’ in ESG
Ook de sociale kant van de ESG-richtlijnen mag niet onderschat worden. Het is een uitdaging om personeel te vinden. Heftruckchauffeur is zelfs een knelpuntberoep, net als servicetechnieker. Om vacatures in te vullen, moeten we ook andere profielen aantrekken en hen opleidingen aanbieden. Zo zorgt de elektrificatie er bijvoorbeeld voor dat we klassieke mecaniciens moeten omscholen tot elektrotechniekers met informaticakennis om heftrucks digitaal uit te lezen.
Meer algemeen willen werknemers een betere work-life balance. Ze willen minder uren werken en allerhande verlofstelsels maken dat ook mogelijk. Er zijn, met andere woorden, meer medewerkers nodig om hetzelfde werk gedaan te krijgen, of oplossingen om het werk met minder mensen uit te voeren. Dan komt automatisering om de hoek kijken.
5 De automatisatie van magazijnen
Daarmee raak ik de volgende belangrijke evolutie aan. Automatisering speelt op meerdere vlakken. Door digitalisering worden administratieve processen het werk van computersystemen. Het is niet langer nodig om alle gegevens van bestelbon tot factuur manueel te verwerken: de data één keer ingeven – single data entry – volstaat.
Ook de handelingen in het magazijn zelf zullen worden geautomatiseerd. Denk aan robots en conveyor belts die goederen verplaatsen. Afhankelijk van de sector en het type goederen kunnen bedrijven evolueren richting een volledig geautomatiseerd en geïntegreerd magazijn met slechts enkele operatoren aan de knoppen, dan wel een magazijn met een combinatie van automatisering en manuele interventies. Het eerste geval is relevant voor bedrijven die gestandaardiseerde goederen behandelen en uniforme processen hebben. De tweede mogelijkheid is er voor magazijnen met een grote verscheidenheid aan goederen en palletplaatsen. Daar blijft manueel werk nodig, hoewel bepaalde standaardbewegingen zeker door robots uitgevoerd kunnen worden.
6 Artificiële intelligentie in de logistiek
AI is tegenwoordig overal. Ook in de logistiek hebben zulke technologieën veel potentieel om efficiëntie naar een volgend niveau te tillen. Denk maar aan heftrucks die volop uitgerust worden met telemetrietoestellen. Zulke systemen bestaan vandaag al, maar AI kan al de gegevens die zulke apparaten verzamelen, combineren en diepgaand analyseren om eigenaars te helpen bij het plannen van preventief en curatief onderhoud.
Daarnaast zal AI invloed hebben op logistieke processen. Er zijn heel wat inefficiënte procedures die eigenlijk nooit in vraag worden gesteld. Een AI-systeem kan helpen om stromen in kaart te brengen en die vervolgens te optimaliseren.
AI kan dus voor een grote efficiëntiewinst zorgen bij logistieke bedrijven, of het nu gaat om het gebruik en onderhoud van heftrucks of om processen in het algemeen.
Boeiende tijden dus! Zien jullie dezelfde trends? Of andere? Benieuwd om te horen welke uitdagingen – én oplossingen - jullie zien voor de logistieke sector in de komende jaren.