Versie 3 B-Close.gif
tips voor optimale voorraadplanning

4 tips om je voorraadplanning te optimaliseren

Supply Chain

Je ROI vergroten met slim voorraadbeheer

Geld waarmee je voorraad aanlegt, kan je niet investeren in je bedrijf. Het is daarom belangrijk om verstandig om te gaan met je financiële middelen.  Dat doe je onder andere door je stocks te optimaliseren. Het geld dat je investeert in je voorraad krijg je immers pas terug als je je producten verkoopt. Met de volgende tips verbeter je ongetwijfeld je cashflow.

Tip 1: Zorg dat je je dode voorraad kwijt raakt

Producten of artikelen die niet verkocht geraken, vormen je dode voorraad. Ze zijn nefast voor je winst. Bedenk een actie of een promotie, verlaag de prijs van deze artikelen of houd een uitverkoop. Je kan deze producten misschien bundelen aan goed verkopende artikelen? Of misschien wil je leverancier, bij een nieuwe levering, je oude voorraad of een deel ervan wil terugnemen? Bieden deze tips geen soelaas? Je dode voorraad komt misschien in aanmerking om weg te schenken aan een goed doel? Je geniet in dat geval het voordeel van fiscale aftrekbaarheid.

Tip 2: Bereken de omloopsnelheid van je producten

Producten of artikelen die minder snel verkocht worden en dus een lage omloopsnelheid hebben, dreigen dode voorraad te worden wanneer je geen actie onderneemt. Ook deze artikelen hebben een invloed op je cashflow. De omloopsnelheden van je producten berekenen, helpt je om een inzicht te krijgen in je stocks en om adequaat te reageren. Lees ook over de verschillende voorraadbeheermethodes (just in time, first in, FIFO, FEFO,…).

Tip 3: Stel verkoopdoelen voorop

Door verkoopdoelen voorop te stellen, ontdek je welke producten goed verkopen en welke misschien beter dan verwacht, maar ook welke een lage omloopsnelheid hebben. In de eerste twee gevallen kan je tijdig bijbestellen, in het tweede geval kan je op tijd actie ondernemen, zodat deze producten geen dode voorraad worden.

Tip 4: Breng je offline en online voorraaddata in overeenstemming

Heb je een webshop of verkoop je ook via een online platform, zorg ervoor dat je offline en online voorraadgegevens gesynchroniseerd zijn, zodat je een volledig overzicht van je voorraad hebt. Door ook online te verkopen, vergroot je je afzetgebied.

Een onderzoek van Zetes heeft uitgewezen dat niet minder dan 94% van de retailbedrijven in Europa te weinig inzicht in hun supply chain hebben.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Ahlers

  • Contraload nv

Bekijk de socials