B Close_banner web.jpg

Eerste CNG en LNG station langs een Belgische snelweg

Transport

In het Esso-servicestation langs de E40 in Heverlee werd het eerste NG/LNG station langs een Belgische snelweg geopend. Voortaan kunnen gebruikers van wagens aangedreven met aardgas (CNG), tanken langs een van de drukste verkeersassen van het land, de E40 Leuven-Brussel.

Het grote voordeel van het CNG/LNG station is dat ook vrachtwagens die rijden met LNG (aardgas in gekoelde, vloeibare toestand) er kunnen tanken.

Deze nieuwe stations zijn het resultaat van een samenwerking tussen EG Group (exploitant van retailactiviteiten), Drive Systems (aanbieder van gassystemen voor voertuigen) en de Europese Commissie, die de bouw mee financierde. Met deze investering wil de Commissie de uitrol van alternatieve tankinfrastructuur ondersteunen.

Netwerk van CNG stations

Het Belgische CNG netwerk telt meer dan 120 stations. Hierdoor kunnen de meer dan 15.000 aardgasvoertuigen circuleren. Het aantal CNG voertuigen groeit gestaag. Specifiek voor het station in Heverlee is de combinatie van LNG en CNG, met bovendien de mogelijkheid om specifieke CNG trailers te vullen en dit CNG te leveren aan ‘off-grid’ CNG stations. Philippe Desrumaux, manager van Drive Systems: “Door ons concept ‘CNG Connect’ kunnen we CNG aan stations leveren die geen aansluiting op het gasnet hebben.”

LNG, duurzame brandstof voor vrachtwagens

Door de vrachtwagens op duurzamer LNG (Liquefied Natural Gas) te laten rijden, kan de milieu- èn klimaatimpact van ons transport verminderd worden. LNG trucks stoten immers minder lokale emissies uit (fijn stof en NOx ) maar ook minder CO2. Deze vrachtwagens zijn ook aanzienlijk stiller dan dieselvrachtwagens en kunnen probleemloos tot 1.600 km afleggen per tankbeurt. Daarom wordt LNG door veel aanzien als dè alternatieve brandstof voor langeafstandstransport.

banner_schenker sep-okt.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven