leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Wat is de impact van AI op een bedrijfsverkoop?

Business people standing in business building. Business woman showing something to her colleague.


Grote technologische doorbraken wekken steevast weerstand op. Ook artificiële intelligentie (AI) in het algemeen, en ChatGPT in het bijzonder, geven veel mensen het gevoel dat ze hun greep op de wereld dreigen te verliezen. Toch zijn er twee kanten aan elke medaille. In dit artikel bekijken we de impact van AI op een bedrijfsverkoop.

Philippe Craninx is Managing Partner van Moore Corporate Finance (een afdeling van Moore Belgium, waar ook Dealmakers deel van uitmaakt). Hij ziet gelijkenissen met de komst van het internet: “Ook dat was destijds een fenomeen, dat de wereld ingrijpend veranderde. Er zijn evenwel nog steeds bedrijven en die veranderen nog steeds van eigenaar. Kortom, geen reden tot paniek. Maar het is zeker nuttig om een goed idee te verkrijgen van de mogelijke impact van AI op een bedrijfsverkoop.”

Zien we een positieve impact van AI op een bedrijfsverkoop?

Volgens Philippe luidt het antwoord volmondig: ja! “Er komen ongetwijfeld aanzienlijke veranderingen op ons af. Ook deze technologie zal disruptie veroorzaken. Tegelijk stel ik vast dat we AI kunnen inzetten bij verschillende M&A-aspecten (Mergers & Acquisitions). Denk aan zaken als due diligence, marktanalyse, waardebepaling, beperken van risico’s… Je moet technologische innovaties als artificiële intelligentie en ChatGPT in de eerste plaats zien als hulpmiddelen. Ze helpen ons om efficiënter te werken en de kwaliteit van onze dienstverlening verder op te drijven. De menselijke, emotionele, zakelijke, juridische en fiscale insteek blijft uiteindelijk dezelfde.”

AI en M&A: smart technologie vergt deskundige gebruikers

De ‘slimme’ en nuttige toepassingen van AI zullen mettertijd alleen maar toenemen. Het zal zaak zijn de evolutie op de voet te volgen, nieuwe tools grondig uit te testen en de beste verder te ontwikkelen. Alleen heeft niet elke organisatie daar de mensen en middelen voor. “Als je als kmo-bedrijfsleider concurrentieel voordeel wil halen uit de technologische innovaties, kan je maar beter in zee gaan met adviseurs met kennis van zaken,” zo stelt Philippe. “Als deel van het grote en solide Moore Belgium, profiteert Dealmakers mee van de gerichte groepsinvesteringen in het gebruik van AI. Daar pluk je als klant de vruchten van.”

Schuilt er ook gevaar in de impact van AI op een bedrijfsverkoop?

Iedereen die ooit een zoekterm googelde, weet dat het onderscheid tussen al dan niet betrouwbare bronnen soms moeilijk te bepalen valt. Dat is ook het geval voor ChatGPT. De tool is sneller en beter in het verzamelen van informatie, maar slaat de bal ook al eens mis. Philippe besluit: “Je hebt schaalgrootte nodig om AI in te zetten op bronnen die je zelf controleert. Dat is hoe wij te werk gaan bij Dealmakers. Omdat we geloven dat technologische innovaties ons helpen om te blijven tegemoetkomen aan de verwachtingen van onze klanten. Voor ons is de impact van AI op een bedrijfsverkoop overwegend positief.” Het laatste woord laten we aan ChatGPT zelf: “Het blijft belangrijk om menselijke expertise en beoordelingen te betrekken bij het M&A-proces, omdat AI-tools en -technieken nog steeds afhankelijk zijn van de input en interpretatie van mensen.” Zo hoor je het ook eens van een ander…

Heb je vragen over hoe je kan profiteren van de impact van AI op een bedrijfsverkoop? Dealmakers investeert onafgebroken in technologie om zijn dienstverlening aan te scherpen. Meer weten? Stuur ons je vraag of vul het formulier in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • FERRAO Consulting

  • RH-Office bv

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen

Bekijk de socials