banner-horitzontal.jpg
Dealmakers overname Buro Market

Overname Buro Market: “Een mooie toekomst voor het merk en het personeel”

Een overname is meer dan centen alleen. Buro Market werd recent overgenomen door het Franse Bureau Vallée. Er waren heel wat geïnteresseerde partijen, maar de verkoper wilde de naam van het merk ‘Buro Market’ behouden en het personeel een mooie toekomst verzekeren. Dealmakers – gespecialiseerd kantoor in overnamebemiddeling – zocht en vond de juiste kandidaat-koper.

Geen perfecte match met potentiële kopers

Buro Market werd opgericht in 1980 en is actief in kantoorinrichting en -benodigdheden en design van werkplekken. Het bedrijf heeft 6 winkels in België: in Gent, Antwerpen, Brussel, Vilvoorde, Sint-Pieters-Leeuw en Luik. Met 24 personeelsleden realiseert het een omzet van circa 6,5 miljoen euro.

Matthieu Geelhand, partner bij Dealmakers: “Buro Market verzorgt kantoorinrichtingen enerzijds en levert office supplies (printers, inkt, papier …) anderzijds. Toen we met ons infomemorandum – dat een nauwkeurige beschrijving geeft van alle aspecten van het bedrijf (producten, omzet, personeel, marktpositie …) – potentiële kopers in België benaderden, werd snel duidelijk dat er wel veel gegadigden waren, maar geen perfecte match. Elke geïnteresseerde tegenpartij wilde slechts een deeltje van de koek. De enige aandeelhouder van Buro Market had duidelijk laten verstaan dat hij zijn onderneming in één geheel wilde verkopen om de sterke naam te bewaren en uit respect voor het personeel.”

Bedrijf verkopen in buitenland

Om de juiste overnamekandidaat te vinden stak Dealmakers de grenzen over en kwam in contact met Bureau Vallée. “Koper en verkoper hebben veel zorg besteed aan het verkoopproces en voerden een doorgedreven audit uit, ontwikkelden strategische plannen…”, stelt Matthieu Geelhand.

“Bij elke stap en elke meeting zat Dealmakers mee aan tafel. We kenden dus de geest van de samenwerking. Dat is niet onbelangrijk omdat we ook helpen bij het maken van de finale overeenkomst door een derde partij – om deontologische redenen doen we dat niet zelf. Die kent de lange voorgeschiedenis dan wel niet, maar is erg waardevol voor ons als objectieve scheidsrechter van de transactie.”

De prijs van verkoop: oog voor menselijk kapitaal

Niet de overnameprijs gaf de doorslag, maar wel de plannen van Bureau Vallée met Buro Market en het personeel. “Vaak denkt de buitenwereld dat ondernemers enkel geïnteresseerd zijn in het geld als ze hun bedrijf verkopen”, vertelt Matthieu Geelhand. “De verkoop van Buro Market bewijst dat veel bedrijfsleiders niet alleen oog hebben voor het kapitaal, maar ook het menselijk kapitaal. Ze wensen dat er een goede overeenkomst is als dank voor de medewerkers die het bedrijf mee hebben opgebouwd.”

Mooie toekomstperspectieven na overname

“Bureau Vallée heeft een toekomstvisie voor Buro Market, waarvan de naam trouwens behouden blijft. Naast het overnamebedrag hebben ze een budget voor marketing en communicatie voorzien omdat ze echt willen groeien. Voor de huidige werknemers biedt dat mooie perspectieven”, besluit Matthieu Geelhand.

Ben je verkoper of kandidaat-koper van een kmo? Vul onderstaand formulier en ontvang informatie van een expert ter zake.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials