Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Een goede leider voor elk team: met deze 5 tips maak jij het waar

Productiviteit, welbevinden en samenhorigheid zijn een resultaat van sterk leiderschap. Succesvolle teams, afdelingen en bedrijven hebben dus een goede leider nodig. Maar wat houdt dat in? Wat moet je doen? En waar moet je op letten? In deze tekst geeft experte Ingrid Nys 5 tips die van elke ondernemer, bedrijfsleider of manager een goede leider maken.


Vertrouwen, verbinding en welbevinden

Als ondernemer of leidinggevende moet je doelstellingen halen en groei realiseren. Daarvoor moeten alle de neuzen in dezelfde richting staan. Een team heeft dus een goede leider nodig. Die zorgt voor vertrouwen en verbinding en schept een klimaat waar ruimte is voor persoonlijke groei en waar welbevinden centraal staat. Ingrid Nys, oprichter en CEO van NOA Trainings en NOA Academy, legt uit hoe.

1. Een goede leider communiceert duidelijk

Alles begint bij goede communicatie, benadrukt Ingrid Nys. Dat betekent duidelijkheid en transparantie van bij het begin.

“Een goede leider communiceert helder en transparant over zijn of haar verwachtingen en over belangrijke afspraken. Het is belangrijk dat dit reeds gebeurt bij de aanwerving. Anders loop je het risico dat je mensen ontgoocheld geraken, en dat wil je natuurlijk vermijden.

Maar dat geldt ook andersom. Het is ook aan de medewerker om duidelijk te communiceren. We hebben dat allemaal nodig om goed te kunnen functioneren.”

2. Een goede leider handelt vanuit zorg

Net zoals een moeder en een vader altijd het beste willen voor hun kinderen, vertrekt een goede leider altijd vanuit zorg voor zijn of haar personeel. Dat betekent dat je werkt om je mensen beter te maken en dat je altijd laat zien dat je het beste met hen voor hebt, zelfs wanneer je daadkrachtig moet bijsturen.

3. Kom op voor je mensen

Ingrid Nys onderstreept het belang om je medewerkers te ondersteunen naar klanten of partners toe.

“Het gebeurt uiteraard vaker dat er spanningen optreden tussen je medewerkers en klanten of partners. Een goede leider probeert in dergelijke situaties zijn mensen zoveel mogelijk uit de wind te zetten en communiceert duidelijk aan de externe betrokkenen wat kan en wat niet. Het klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk ligt het soms minder eenvoudig. Als de klacht terecht is, kijk dan samen met je team hoe de fout is kunnen gebeuren en bespreek hoe dit in de toekomst vermeden kan worden. Zorg voor een omgeving waar ze verantwoordelijkheid kunnen en durven nemen.”

4. Geef vertrouwen, toon vertrouwen.

“Het voorgaande heeft veel te maken met vertrouwen”, gaat Ingrid Nys verder. “Als leidinggevenden focussen we vaak te gemakkelijk op wat fout gaat en zoeken we naar schuldigen. En dat is vaak niet alleen onterecht maar ook niet productief. Het is daarom belangrijk om je team en je mensen te benaderen vanuit vertrouwen.”

Ga steeds uit van goede bedoelingen, ook als er fouten gebeuren. Ga daarover in gesprek, toon begrip en bouw zo vertrouwen op bij je team en je medewerkers.”

5. Een goede leider geeft het voorbeeld

Practice what you preach! Dat lijkt vanzelfsprekend maar dat is het niet altijd. Het zit vaak in kleine dingen waar leidinggevenden zich niet altijd bewust van zijn.

“Ik zeg vaak tegen mensen dat ze een screenshot moeten nemen van hun website en stap voor stap moeten nakijken of ze wat daar staat daadwerkelijk naleven. Een onmisbare kwaliteit van een goede leider is dus zelfreflectie. Vraag jezelf af of je doet wat je communiceert en wat je zelf van je medewerkers verwacht. Dat is soms een uitdaging maar wij kunnen leidinggevenden daarin laten groeien.”

Een opleidingsaanbod op maat van leidinggevenden

Onze NOA Academy is gespecialiseerd in trainingen en opleidingen voor leidinggevenden, benadrukt Ingrid Nys.

“We hebben een groot aanbod dat gaat van communicatietraining en leiderschapstraining met aandacht voor zelfreflectie tot gesprekscoaching en mentorship trajecten.”

Helemaal klaar om een goede leider te worden? Of heb je nog vragen? Stel ze dan snel via onderstaand formulier.

Lees ook:

Communicatietrainingen zorgen voor een veiliger bedrijf en boosten je imago

Het onmiskenbaar nut van kwalitatieve veiligheidsopleidingen

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en NOA Trainings

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • NOA Trainings

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials