Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Hoe pak je als werkgever

Online debat rond ‘Thuiswerk met kinderen’: hoe pakken we deze situatie als werkgever best aan?

Thuiswerk combineren met de zorg voor kinderen brengt heel wat uitdagingen met zich mee. We moeten constant verschillende rollen afwisselen, ons werk- en privéleven vloeien in elkaar over. Ook onze werkoutput lijdt hieronder. De work-life balance en het mentaal welzijn staat vandaag onder grote druk.

Hoe kunnen we hier best mee omgaan en wat kunnen werkgevers doen om hun werknemers hierbij te helpen? Dit werd besproken tijdens het tweede Acerta HR Crossroads online debat.

Leg de lat niet te hoog

Wat kan je als thuiswerker doen om deze periode zonder kleerscheuren door te komen:

  • Week per week bekijken

Lode Godderis (professor KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE) geeft als eerste advies om het in deze onzekere tijden ook op je werk week per week te durven bekijken. Bespreek de verwachtingen tussen werkgever en werknemer onderling, met je collega’s en je gezin.

  • Work-life-me balance

Een goede work-life balance? Dat is een hele uitdaging als je van thuis uit werkt en voor kinderen moet zorgen. Die context dwingt ons om ons werk- en privéleven te gaan mengen en we houden dit liever gescheiden. Maar werk heeft ook een positief effect, financieel en mentaal, vertelt Sarah De Groof (senior legal consultant Acerta). Godderis pleit ervoor om ook me-time te voorzien en er dus een work-life-me balance van te maken. Offer de momenten die je veel energie geven niet op. Dit helpt om gemotiveerd te blijven.  

  • Structuur is geen doel op zich

Maarten Vansteenkiste (professor motivatie- en ontwikkelingspsychologie) zegt dat we niet te streng mogen zijn voor onszelf als een poging om structuur aan te brengen in het gezin in het honderd loopt. Hij stelt voor om in meerdere, korte blokken te werken en dit helder te communiceren naar de kinderen. Maar structuur moet een middel zijn, geen doel.  

  • ‘Lummelmomenten’

Chris Wuytens (managing director Acerta Consult) spreekt over de invoering van ‘lummelmomenten’ bij Acerta. Informele momenten via bv. WhatsApp om “bij te zeveren”. Zo’n informele momenten zijn nodig. Dus zorg voor een alternatief voor een praatje aan de koffiemachine en hou de humor erin.

Tweak indien nodig je manier van leidinggeven

Vandaag op een goede manier leidinggeven is geen evidente zaak. Laat je als leidinggevende leiden door deze tips:

  • Geef zelf het goede voorbeeld

Godderis geeft als tip om zélf het goede voorbeeld te geven: “Mocht hier nu mijn zoontje komen binnenhuppelen, tja dat maakt mij ook humaan en dan voelen je medewerkers aan van ‘ok, daar zit dat probleem ook wel’”. Die voorbeeldrol maakt je sterk als leider om te bespreken hoe je dat ervaart en elkaar als team te helpen met concrete tips.

  • Respecteer de gevoelens van je medewerkers

Wuytens voegt nog toe om respect te hebben voor werknemers die angstig zijn in deze coronatijden: “Je mag terug gaan werken stimuleren, maar niet forceren. Je hebt zoveel moeite gedaan om in tijden van arbeidskrapte talent aan te werven. Koester dat talent nu ook.”

  • Overleg tijdens individuele gesprekken

Vansteenkiste vindt een persoonlijk gesprek waarin je informeel polst naar de work-life balance cruciaal. In een individueel gesprek moet je ook jouw concrete verwachtingen als werkgever duidelijk maken zodat werknemers niet het gevoel hebben dat ze in een grijze zone zitten. Individueel overleg is ook belangrijk om eventueel een takenpakket bij te sturen als je merkt dat de emmer dreigt over te lopen.

Verzand niet in een juridisch straatje!

De Groof heeft er begrip voor dat niet iedere werkgever aanvaardt dat er minder gewerkt wordt. We mogen het risico niet volledig bij de werkgever leggen. In plaats van in een juridisch straatje te verzanden, is de dialoog opstarten heel belangrijk. Lukt dit toch niet, dan zijn er voor die grote uitzondering sancties mogelijk. Als waarschuwingen niet werken, zijn er ook oplossingen zoals vakantiedagen of ouderschapsverlof opnemen, deeltijds gaan werken of voltijds blijven werken tegen een lager loon etc.

  • Lees ook zeker de FAQ van Acerta rond werken in coronatijden.

You live, you learn

Wuytens is van mening dat ze in zijn team nu beter dan ooit werken en de output zelfs verhoogd is. De technische tools om efficiënt van thuis te werken, hebben we intussen in de vingers gekregen. Maar ook daarnaast kunnen we in deze periode veel gaan bijleren. Bij Acerta hebben ze alvast een online trainingsprogramma opgezet om nu aandacht te geven aan dingen waar er vroeger te weinig tijd voor was.

Neem een vliegende herstart met het relance plan van Acerta

In het Relance Plan van Acerta vind je tools, support en advies om je personeelsbeleid toekomstgericht te organiseren én diensten en advies om je hr-afdeling te optimaliseren, te besparen op je personeelskosten, veilig te werken en je medewerkers te motiveren.

Bekijk het Relance Plan van Acerta

 

Wil je meer weten over hoe je als werkgever best omgaat met de combinatie thuiswerk en kinderen? Neem dan contact op via onderstaand formulier!

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Acerta

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Acerta

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Tweepuntnul

  • StepStone

  • Horecaforces

Bekijk de socials