Furbo-Leaderboard_Updated.gif
Thuiswerk

Werken in tijden van corona: hoe gaat het eraan toe bij de Belgische bedrijven?

We leven momenteel in een heel andere wereld. De uitbraak van COVID-19 heeft een grote impact op iedereen, zowel op privé- als werkvlak.

De meeste Belgische bedrijven ondervinden dan ook direct of indirect hinder van deze coronacrisis. Het is voor elke werkgever uitzoeken wat kan en mag, én welke oplossingen er zijn. Flexibiliteit en creativiteit zijn vandaag dé sleutelwoorden.

Acerta polste via een online bevraging bij bedrijven met minstens 50 werknemers naar de manier waarop die bedrijven omspringen met de verstrengde maatregelen.

Hierbij de opmerkelijkste resultaten en extra duiding:

Telewerk bijna verviervoudigd door opgelegde maatregel

Thuis- en telewerk zaten al een hele tijd in de lift, hoewel er nog veel terughoudendheid was onder de Belgische werkgevers om dit in te voeren. De federale overheid bracht dit echter in een stroomversnelling: 1 van de maatregelen om via ‘social distancing’ de verspreiding van het virus in te dijken, was telewerk voor niet-essentiële bedrijven eenvoudigweg te verplichten. Waar half maart telewerk was ingevoerd bij 17%, is dit gestegen tot maar liefst 59%. Bijna een verviervoudiging!

Wat betekent die verplichting tot telewerk voor jou als werkgever en voor je werknemers?

Als werkgever móet je telewerk organiseren voor alle personeelsleden met een functie waarbij dit kan. Voor functies waar het niet mogelijk is, moet je 1,5m afstand kunnen garanderen. Kan je dit niet? Dan moet je verplicht sluiten.
Let op: als je als niet-essentieel bedrijf weigert telewerk te organiseren, krijg je een boete tot 4.000 euro. Als je na een eerste overtreding de regels rond social distancing nog niet respecteert, zal je hogere boetes krijgen en verplicht moeten sluiten.

Wat je medewerkers betreft, zij móeten telewerken (als hun functie dit toelaat) en hebben niet meer de vrije keuze zoals in normale omstandigheden wel het geval is. Als werknemers zich niet aan de regels houden, krijgen zij géén sanctie. Het afdwingen van het telewerk rust dus volledig op jou als werkgever. Je bent als werkgever ook aansprakelijk als je werknemer weigert van thuis uit te werken. Telewerk dwing je dus best af via disciplinaire sancties die voorzien zijn in het arbeidsreglement.

Heb je nog vragen over hoe je kan starten met telewerk, uurroosters kan wijzigen en glijdende werktijden kan invoeren? Bekijk dan het webinar van Acerta rond hoe je thuis- en telewerk kan organiseren. Acerta stelt ook gratis modeldocumenten rond onder andere telewerk ter beschikking.

Slechts 45% schakelt preventiedienst in voor een veilige werkplek

Als je medewerkers wél gewoon mogen werken, heb je 2 mogelijkheden: ofwel laat je je mensen thuiswerken, ofwel laat je hen in de bedrijfsgebouwen werken. In dit laatste geval moet je natuurlijk wel de nodige preventiemaatregelen in acht nemen en de regels rond social distancing strikt naleven. Je preventiedienst kan hierbij een belangrijke rol spelen.

Uit de bevraging van Acerta blijkt dat slechts 45% van de werkgevers die kunnen blijven doorwerken, de preventiedienst inschakelden voor het garanderen van een veilige werkplek. Een zeer laag cijfer, wetende dat je over zo’n dienst beschikt, als je meer dan 50 werknemers hebt. Toch een gemiste kans?

Wil je meer informatie over je algemene verplichtingen als werkgever in coronatijden? Bekijk dan het webinar van Acerta over de algemene verplichtingen van werkgevers en werknemers in tijden van verstrengde noodmaatregelen.

Meer dan 1 op 2 bedrijven moet sluiten en doet beroep op ‘tijdelijke werkloosheid door overmacht’

Meer en meer werknemers dreigen zonder werk te vallen door de verstrengde maatregelen. Tijdens deze coronacrisis moet iedereen flexibel zijn, en ook de RVA zelf gaat hierin mee. Die heeft besloten om voor élke sector de regels rond tijdelijke werkloosheid te vereenvoudigen en versoepelen.

Alle tijdelijke werkloosheid tussen 13 maart en 30 juni 2020 zal behandeld worden als tijdelijke werkloosheid ten gevolge van overmacht. Uit de bevraging van Acerta blijkt dat intussen meer dan de helft van de bedrijven beroep deed op die retroactieve erkenning.

Maar wat verandert er nu concreet? Hoe kan dit aangevraagd worden en wie betaalt wat? Meer hierover in het webinar van Acerta rond tijdelijke werkloosheid.

Heb je hierover toch nog vragen? Wil je zeker op de hoogte blijven van de recentste ontwikkelingen in deze coronatijden? Lees zeker regelmatig de FAQ over het coronavirus die continu wordt aangevuld door een team juristen van Acerta!

Meer lezen

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Acerta

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Acerta

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials