Leaderboard BB.gif

Continuïteit verzekeren in onzekere tijden

Marketing & Sales

‘Never waste a good crisis’, noteerde men ooit uit de mond van Winston Churchill. En aan crisissen was er de laatste jaren alvast geen gebrek, met de wereldwijde pandemie, de geopolitieke toestand in Oekraïne en de talentschaartse. Toch zag Armin Van der Linden, bestuurder van EVMprint, nieuwe opportuniteiten. Die bleken zo efficiënt dat de continuïteit van de drukkerij voor jaren gevrijwaard is.

Niemand kan de toekomst voorspellen, maar dat de economische barometer op onweer staat lijkt duidelijk. Ondernemen is voorzien, dus deelt Armin graag enkele van zijn bevindingen met ons. “In de voorbije crisistijden heb ik veel nagedacht over hoe ik de toekomst van mijn kmo kon veiligstellen. Welke zaken ik anders kon aanpakken, anders oriënteren, nieuwe krachtlijnen uittekenen.” Lees en profiteer van deze ervaringen uit de eerste hand, die hun relevantie bewezen.

Wees flexibel

“De tijden zijn veranderd. Meer mensen werken van thuis uit en stellen andere prioriteiten in hun professionele leven. Jongeren willen naast hun werk ook een volwaardig privéleven. Ze hechten eveneens veel belang aan zaken als duurzaamheid, welzijn, milieu. Als ondernemer moet je oog hebben voor die veranderingen, ze begrijpen en er flexibel mee leren omgaan. Uiteindelijk is het belangrijk dat iedereen zich goed voelt in de organisatie en in zijn/haar job. Dat komt de efficiëntie en productiviteit van het bedrijf ten goede. Bovendien heb je minder verloop van medewerkers.”

Geloof in jouw product

Papier is recent verdubbeld in prijs. Logisch dat de volumes teruglopen. “Toch neem ik nog elke zaterdagochtend graag de krant bij de hand en een vakantie zonder boek is geen optie. Ik vermoed dat ik daar niet alleen in sta. Als je vrienden wilt vertellen over de nieuwe auto die je bestelde, neem je toch geen beeldscherm mee? Dan toon je gewoon de brochure. Dat het digitale steeds nadrukkelijker aanwezig is in ons leven kan ik niet ontkennen. Maar papier is nog lang niet ten dode opgeschreven.”

Prospecteer nieuwe markten

Een mogelijke stap in moeilijke tijden is de markt anders definiëren. Speuren naar kansen in markten die jouw kmo nog niet bedient. “Wij hebben mensen aangeworven om te prospecteren. Daar stond natuurlijk wel een zekere investering tegenover, maar die betaalde zichzelf meer dan terug. Wat we in onze vertrouwde afzetmarkten kwijtspeelden, wonnen we ruimschoots bij in nieuwe domeinen.”

Blijf bij je leest (of drukpers)

Een nieuwe focus betekent niet dat je moet afstand doen van je corebusiness. “Ik ken mijn vak. Ik heb ervaring en expertise opgebouwd. Waarom zou ik dat verloren laten gaan? Wij vonden het logischer om in te zetten op nóg meer kwaliteit en service. Concreet stellen we ons beschikbaarder op voor klanten. Wij communiceren met hen over ons vakgebied, vertellen hen wat er technisch mogelijk is, denken met hen mee over oplossingen. Klanten – zeker ook jongere professionals – waarderen die praktische input,” stelt Armin vast. Het heeft EVMprint alvast geen windeieren gelegd.

Is jouw kmo op zoek naar een printpartner die een uitstekend prijs-kwaliteitverhouding garandeert? Aarzel dan niet en neem contact op met EVMprint.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials