leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Hoe straalt maatschappelijk verantwoord ondernemen af op mijn bedrijfsimago?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) heeft alles te maken met een duurzame relatie opbouwen met je medewerkers, klanten, leveranciers en de andere stakeholders van je bedrijf. En met een bijdrage leveren voor een leefbare planeet. Dat doe je in de eerste plaats uit overtuiging. Maar Jocelijn Geurts (Axudo) weet dat MVO tegelijk een positieve impact heeft op je bedrijfsimago.

Jocelijn Geurts werkte 17 jaar lang in een managementfunctie in de IT-wereld. Ze kreeg het evenwel steeds moelijker met de overdreven focus op cijfers en de geringe aandacht voor de menselijke factor. In 2020 besloot ze voor eigen rekening te beginnen en richtte ze Axudo op. Sindsdien inspireert Jocelijn bedrijven om met duurzaam ondernemen aan de slag te gaan. Ze kan haar passie uitleven in de combinatie van het sociale en het ecologische aspect van de job. Haar ervaring, zin voor ondernemen en pragmatische aanpak blijken daarbij eveneens bijzonder nuttig.

Duurzaamheid boost het bedrijfsimago

“Duurzaamheid is voor veel ondernemers nog steeds een beetje een wollig containerbegrip,” vertelt Jocelijn. “Ik zie het als mijn taak om duurzaam ondernemen voor hen behapbaar te maken. Samen bekijken we de cultuur en de visie van de onderneming. Daaruit distilleer ik enkele mogelijke acties. Heel belangrijk: we gaan aan de slag met kleine, zeer concrete stappen. Ik zet hen op weg, maar na verloop van tijd moet de onderneming het heft zelf in handen nemen. Op termijn kunnen ze succes boeken en hun bedrijfsimago boosten door maatschappelijk verantwoord ondernemen te verankeren in hun DNA. Elke activiteit, elke beslissing gebeurt dan bewust en weldoordacht.”

Waarom zou ik duurzaam ondernemen?

Voor Jocelijn is maatschappelijk verantwoord ondernemen niets minder dan een evidentie. We weten natuurlijk allemaal dat onze planeet er niet goed voorstaat. Maar hoe rijm je ecologie met economie? “Economie brengt welvaart wanneer ze samengaat met enkele sociale waarden: onderwijs, gendergelijkheid, kansen op de arbeidsmarkt, goede verloning… Maar wanneer de globale welvaart té veel stijgt, komt de leefbaarheid van de planeet in het gedrang. Met de huidige klimaatverandering als een van de duidelijkste signalen. Het streefdoel is dus dat we duurzame groei realiseren, waar zoveel mogelijk mensen beter van worden maar zonder de toekomst op het spel te zetten. Want: there is no business on a dead planet!”

Het verband tussen MVO en je bedrijfsimago

Met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties en de European Green Deal geven de internationale autoriteiten aan dat ze de nood aan duurzaam handelen en ondernemen inzien. De landen vertalen die maatregelen in hun regelgeving. Naast de autoriteiten ondernemen ook de financiële markten actie. Een bedrijf dat een financiering vraagt, zal vandaag moeten aantonen dat het een onderbouwd duurzaamsbeleid voert. “Naast deze enigszins opgelegde argumenten, is MVO ook gewoon goed voor jouw bedrijfsimago. De publieke opinie is zich steeds beter bewust van het belang van duurzaamheid. Klanten zullen jouw producten verkiezen en medewerkers zullen liever voor jou (blijven) werken.” Geen onbelangrijk detail in de huidige war for talent.

Axudo werkt nauw samen met diverse partners, die dezelfde doelstellingen nastreven. Jocelijn onderhoudt regelmatig contacten met mensen als Geert Devloo van TWS Projects. Hij brengt ondernemers met een hart samen om sociale projecten te realiseren. Interesse? Vraag meer informatie aan TWS Projects. Of vul het formulier hieronder in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en TWS Projects

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • TWS Projects

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials