anr-banner.gif

Ekowinkel plukt de vruchten van schaalbare en flexibele retailsoftware

Biosupermarkt Ekowinkel surft mee op de populariteitsgolf van biovoeding en groeide uit van bescheiden start-up tot een gevestigde naam. Vandaag heeft het bedrijf voedingswinkels in Dendermonde en Merchtem. Door het toenemende klantenbestand en een steeds breder productaanbod drong de investering in een efficiënt kassasysteem zich op. Aandeelhouder Philip Vanden Abeele koos bewust voor Retailpack, de retailsoftware van Anrova Solutions.

Vandaag biedt Ekowinkel veel meer aan dan alleen maar biovoeding. Je kunt er eveneens terecht voor kruiden en supplementen, suiker- en glutenvrije eetwaren en gezonde snacks. Ook het verstrekken van advies over gezonde voeding maakt deel uit van de kleinschalige en persoonlijke benadering. De klantvriendelijke winkelmedewerkers maken het ‘betere supermarktgevoel’ compleet.

Reële behoefte aan retailsoftware

Tot tien jaar gelden beschikte Ekowinkel niet over specifieke retailsoftware. Gegevens zoals voorraden en productassortimenten werden grotendeels manueel ingegeven in Excelsheets. Maar naarmate het aanbod stelselmatig uitbreidde en er ook een tweede filiaal in de steigers stond, werd deze manier van werken onhoudbaar. “Te tijdrovend en te beperkt qua features,” vat Philip Vanden Abeele de systemen uit die tijd samen. “Sommige pakketten waren ook niet afgestemd op de retailsector. Zo konden we bijvoorbeeld geen weegschalen (voor het afwegen van groenten en fruit aan de kassa) integreren. Elk aanpassing was bovendien arbeidsintensief en kostelijk. Kortom, we waren toe aan een flexibel, schaalbaar systeem”


POS-kassasoftware

Retailpack van het Belgische softwarehuis Anrova Solutions bleek aan alle vereisten van een doordachte POS-kassaoplossing te beantwoorden. “Het programma vormt de perfecte schakel tussen de beide winkels, de vier kassa’s, de backoffice en het magazijn. We kunnen bij elke stap van aankoop tot kassa blindelings vertrouwen op het programma,” vervolgt de aandeelhouder. Via het scannen van de geleverde producten, worden alle data automatisch opgeladen naar het systeem. De nuttige informatie (prijs, winstmarge, vervaldata enz) zit overzichtelijk opgeslagen in de retailsoftware. Menselijke fouten behoren zo goed als tot het verleden.

Ook voor klantenbeheer

Dankzij Retailpack kon Ekowinkel ook klantenkaarten invoeren. Die leveren de biosupermarkt niet alleen massa’s relevante gegevens op over koopgedrag en klantenvoorkeuren. Klanten ontvangen nu persoonlijke mailberichten met interessante mededelingen of om acties aan te kondigen. Analyses van de best en minder goed verkochte producten sturen dan weer het promobeleid aan. Deze feature was zelfs doorslaggevend voor de bestemming van de tweede vestiging. Toen bleek dat 85 tot 90% van de klanten in het filiaal van Dendermonde afkomstig is uit de omliggende gemeenten, opteerde Ekowinkel voor de winkel in Merchtem voor een locatie buiten het drukke centrum en met meer parkeergelegenheid.

Wilt u alles weten over de mogelijkheden van retailsoftware of wenst u meer te vernemen over Retailpack? Vraag dan een adviesgesprek aan of vul het formulier hieronder in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Anrova Solutions

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Post X
  • Harelbeke
  • Lier
  • Braine-l’Alleud

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials