Versie 3 B-Close.gif

Het belang van correcte voorraadopvolging voor logistieke dienstverleners

Logistieke dienstverleners en terminals realiseren omzet op basis van de uitgevoerde operaties. Zij vormen een tussenpartij, waar de klant zijn goederen tijdelijk onderbrengt. Om welke goederen het gaat, maakt uiteindelijk niet veel uit. Anderzijds is een goede voorraadopvolging voor dergelijke bedrijven cruciaal.

De logistieke dienstverlening is de markt waarin iOnLogistics uit Temse zijn sporen verdiende (en blijft verdienen). De eigen iTOS-software is integraal afgestemd op de specifieke businessbehoeften van 3PL/4PL-verladers en terminals. De softwareontwikkelaar deelt zijn inzichten met de logistieke bedrijven en reikt oplossingen aan om hun rendabiliteit te optimaliseren. Hier gaan de specialisten dieper in op het aspect voorraadopvolging.

Voorraadbeheer vs. voorraadopvolging

Voorraadbeheer is voor alle logistieke ondernemingen van belang, maar niet altijd om dezelfde redenen. Logistieke dienstverleners en terminals worden namelijk vergoed voor hun operaties. Zij dragen geen verantwoordelijkheid voor de omloop van de goederen. Het is de klant die bepaalt wanneer hij ladingen laat aanvoeren, hoelang ze in het magazijn blijven, welke value added services uitgevoerd moeten worden en wanneer ze weer vertrekken naar hun bestemming. Voor de eigenaar van de goederen is een goed stockbeheer nodig, omdat ze omzet genereren. De 3PL/4PL-verladers en terminals zetten op hun beurt eerder in op accurate voorraadopvolging. Zij realiseren namelijk goederen te laden, lossen, bewerken en op te slaan. Voor deze laatste kunnen ze Warehouse Renting (WHR) aanrekenen.

De essentiële elementen van voorraadopvolging

Zowel de eigenaar van de goederen (klant) als de logistieke dienstverlener plukken de vruchten van een betrouwbare en correcte voorraadopvolging. Deze info helpt om de operaties & flows te beheren en uiteindelijk een correcte factuur op te stellen:

  • welke goederen zijn in voorraad
  • hoeveel is er van elk goed in voorraad
  • op welke locatie bevinden de goederen zich
  • welke operaties zijn al uitgevoerd voor bepaalde goederen (eventuele VAS)
  • sinds wanneer de goederen in stock zijn (WHR)
  • eventuele bijkomende stock info (gevaarlijke goederen/douane/extra info)

Hoe pak je dit aan in de praktijk?

Kies een systeem dat een goed inzicht geeft in je voorraadgegevens. Aangezien voor jou als logistieke dienstverlener voorraadopvolging prioritair is, opteer je best voor software die speciaal voor jouw business werd ontwikkeld. Met iTOS van iOnLogistics kan je al deze vereisten afvinken. iTOS slaat alle operationele data op, zodat je ze op verschillende manieren kan verwerken en weergeven.

Ben je als logistieke dienstverlener op zoek naar een accuraat systeem voor voorraadopvolging? Steek dan zeker je licht op bij de specialisten van iOnLOgistics. Je kunt ook het formulier hieronder invullen.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en iOnLogistics

Meer weten?

iOnLogistics

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • iOnLogistics

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials