Versie 3 B-Close.gif

Skyr Nederland kiest voor EDI-oplossing van Descartes

Het bedrijf Skyr Nederland is verantwoordelijk voor het vermarkten van de producten van Ísey Skyr binnen Benelux. Het Ísey Skyr-assortiment bevat eetzuivel in uiteenlopende smaken en producten. Om hun producten te verkopen via retail werd communicatie via EDI een must. Skyr deed een beroep op Descartes voor een geïntegreerde EDI-oplossing die meegroeit met het bedrijf.

Wat is EDI?

EDI is een term voor elektronisch berichtenverkeer tussen verschillende partners in allerlei industrieën. Denk hierbij aan bestellingen en facturen tussen leveranciers en retailers. Nu EDI vaak een verplichting wordt voor leveranciers, moeten ook kleinere bedrijven en kmo’s ermee aan de slag. Voor hen zijn er cloudgebaseerde oplossingen.

Grote bedrijven kiezen beter voor een oplossing die geïntegreerd werkt met een ERP. Dergelijke oplossing biedt een maximale ontzorging. Je moet immers enkel nog je bestellingen inlezen en je facturen uitsturen vanuit je ERP.

Wat doet Skyr en waarom gaan zij voor EDI ?

Skyr Nederland is een distributiepartner van Ísey Skyr binnen de Benelux. Het bedrijf streeft ernaar om de producten van Ísey Skyr in de supermarkten te krijgen, om een zo groot mogelijke afzetmarkt te bekomen en om de marktpositie te versterken.

Een sterke groei bracht een toenemende vraag naar een digitaal systeem, om zo meer structuur te krijgen en de foutmarge te reduceren. Bovendien verplichten supermarkten het bestellen, leveren en factureren tegenwoordig via EDI communicatie, waardoor ook Skyr Nederland hieraan moest voldoen.

Daarnaast vond er ook groei buiten de supermarktkanalen plaats. Daarom was er een schaalbaar systeem nodig met de mogelijkheid tot eenvoudige uitbreiding. Skyr Nederland zocht dus naar een geïntegreerde EDI-oplossing voor het automatiseren van de uitwisseling van orders, orderbevestigingen, pakbonnen en facturen. Verder was het belangrijk om een naadloze koppeling te kunnen maken met het bestaande ERP systeem.

De oplossing van Descartes

“In deze zoektocht kwam het bedrijf terecht bij Descartes en hun partner Semso,” vertelt Miriam Snel, Commercieel Manager Skyr Nederland

“Eerst werkten we met een webEDI-oplossing waarbij er nog veel manuele stappen waren binnen het order-to-cashproces. Hierdoor lag het risico op fouten uiteraard hoger. Het automatiseren van het proces, de implementatie van de geïntegreerde Descartes EDI communicatiesoftware en de naadloze koppeling naar ons ERP systeem met Exact Online door Semso, laat het volledige order-to-cash-proces efficiënter verlopen. Zo kunnen we meer partijen aan zonder dat onze administratie onder druk komt te staan.”

Om de verdere professionalisering van het bedrijf te ondersteunen, ontstond de nood om de bestaande EDI communicatie uit te breiden. Dit resulteerde in een een koppeling met het Shared Fresh Center van Albert Heijn in 2019.

“De aansluiting op het Shared Fresh Center was een grotere uitdaging omdat Albert Heijn gebruik maakt van een andere processen en berichten. Daarom was het voor ons belangrijk om een schaalbare oplossing te bekomen waarmee we een grotere flexibiliteit hebben en verschillende EDI koppelingen kunnen maken,” stelt Miriam Snel. “De netwerkdiensten van Descartes en Semso zorgen voor de nodige snelheid en schaalbaarheid om de ontwikkelingen in de logistieke wereld van de voedingsmiddelenindustrie bij te kunnen houden.”

De resultaten van de samenwerking

Het partnerschap met Descartes leidde tot verschillende tastbare resultaten voor Skyr Nederland. We lijsten de belangrijkste kort op:

  1. Snelle en makkelijke communicatie via EDI: De automatische koppeling van handelspartners op het EDI platform maakt het opstellen en versturen van orders, pakbonnen en facturen een makkelijke taak. Bovendien verloopt de EDI communicatie volgens de GS1-standaarden.
  2. Schaalbaarheid: Daarnaast maakt de geïntegreerde oplossing het mogelijk om meer orders te verwerken en meer handelspartners te benaderen zonder dat de administratieve druk te veel toeneemt.
  3. Vermindering foutgevoeligheid: Door het automatiseren van het volledige order-to-cash-proces, is er een opmerkelijke vermindering van de foutmarge.
  4. Procesoptimalisatie: Als laatste zorgt de automatisatie van het gehele order-to-cash proces voor meer efficiëntie.
Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Descartes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Descartes

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials