B Close_banner web.jpg

“De CO2-uitstoot zal de komende tien jaar verdwijnen in Europa”

Transport

Corneel Geerts Transport roept overheid op tot daadkracht

“Het probleem van de CO2-uitstoot is eigenlijk zo goed als opgelost. De komende tien jaar zal hij in Europa verdwijnen dankzij de (autonome) elektrische vrachtwagen. Tenminste als de overheden mee willen en de nodige flankerende maatregelen nemen.” Dat zegt Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transport.

Autonoom rijdende vrachtwagens

Op de jongste transportbeurs van Hannover werd duidelijk dat de transportsector al zeer ver staat wanneer het aankomt op elektrische en op autonoom rijdende vrachtwagens.

Marc Geerts: “Vrachtwagenfabrikanten als Mercedes, Daf, Scania,… zijn al zeer ver gevorderd met de technologie voor elektrische vrachtwagens en voor autonoom rijden. Op korte termijn zouden de diesel vrachtwagens kunnen vervangen worden door elektrische camions.”

De transporteur stelt verder dat de overheid dan wel dringend moet gaan investeren in slimme autowegen.

Elektrische oplaadpunten in de weg

Marc Geerts: “Door zonnepanelen en windmolens naast de autosnelwegen te plaatsen, en door oplaadpunten te voorzien in de weg kunnen elektrische auto’s en vrachtwagens opladen terwijl ze rijden. In plaats van een autonomie van pakweg 300 tot 400 km, zou je zo makkelijk aan 500 tot 600 km geraken. Er zouden daarnaast ook rijstroken voor autonoom rijdend verkeer moeten komen.” Marc Geerts stelt dat we door artificiële intelligentie en sensortechnologie binnen afzienbare tijd ook elektrische, onbemande vaartuigen op onze waterwegen mogen verwachten.

Marc Geerts: “Ook de scheepvaart zal elektrisch worden, en mogelijk ook autonoom. Door onze ligging in Europa maximaal te benutten, moet onze overheid hier de leiding nemen. België heeft een uitgebreid waterwegennet, met 1354 km aan bevaarbare waterwegen, waarbij 80% van de industrie op minder dan 10 km van een vaarweg ligt. Met de knowhow in deze sector bij de bedrijven en de universiteiten hebben wij veel troeven in handen om een topregio te worden voor autonome schepen, en dit voor bevoorrading in gans Europa. Wij zijn het continent met de grootste kustlijn. Schepen kunnen hier naar havens dichtbij hun klanten varen. Elektrische vrachtwagens kunnen met gemak de last mile verzorgen.”

De spoorwegen zijn volgens de transporteur volledig voorbijgestreefd en enkel nog nuttig zijn voor het vervoer van passagiers. “Het goederenvervoer zal volledig overgenomen worden door flexibele, autonome vrachtwagens op moderne autobanen,” meent hij.

We staan nog steeds in de file

Ondertussen staan we met zijn allen nog wel in de file.

Marc Geerts: “Ik heb de indruk dat de overheid geen beslissingen durft te nemen. Kijk naar de Oosterweelverbinding. Het heeft dertig jaar geduurd eer de kogel door de kerk was. Ondertussen proberen wij zoveel mogelijk ’s nachts te rijden. We hebben nu al elke nacht 25 vrachtwagens bollen. Ik hoor dat de Liefkenshoektunnel zo goed als verzadigd is. ’s Nachts het tolgeld afschaffen zou zeker helpen om de files in te dijken. Wanneer wij ’s nachts goedkoper zouden kunnen rijden, ook b.v. door een korting op de kilometerheffing, zouden wij nog meer klanten kunnen overtuigen om ’s nachts de deuren te openen. Wanneer nachtvervoer 10% tot 20% goedkoper zou zijn voor onze klanten, zouden meer bedrijven bereid zijn om ’s nachts mee te werken. Dan hangt het niet alleen af van idealisme, maar wordt dit financieel bevorderd. De overheid kan onze sector op een makkelijke manier helpen, met weinig of geen investeringen. Heel wat fileleed zou hiermee vermeden kunnen worden.”

Rectangle B Close_ web.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven