Een doeltreffend belscript in 5 eenvoudige stappen

Een nieuwe potentiële klant benaderen via de telefoon is altijd een beetje koorddansen. Hoe deskundig en professioneel je het ook aanpakt: je weet niet of je voor je prospect op een gepast moment belt. Daarom is een goed doordacht belscript essentieel om van je cold calling een succes te maken. Deze handige tips en tricks helpen je op weg richting een professioneel en doeltreffend belscript.

Waarom een belscript?

Jouw toekomstige klant en prospect kent je bedrijf nog niet, en dus ook je product of dienst niet. Om jouw dienstverlening te introduceren doe je er goed aan om cold calling een essentieel onderdeel van je sales strategie te maken.
Deze techniek heeft als grote voordeel dat je inspanningen heel overzichtelijk en schaalbaar zijn. Door je tijdsbesteding en resultaten goed bij te houden, wordt na een tijdje haarscherp duidelijk hoelang je erover doet om een afspraak vast te leggen én hoe succesvol je belscript is.

De fases van een sterk belscript

Een goed werkend belscript bestaat uit vijf belangrijke stappen:

1. Houd altijd in gedachten dat je niet veel tijd hebt. Grijp dus meteen de aandacht van je prospect door een realistisch probleem aan te kaarten.
Maak een lijstje met mogelijke pijnpunten waarmee jouw prospects geconfronteerd kunnen worden. Kies er daaruit één en breng dit to the point aan.

2. Na het benadrukken van dit pijnpunt, leg je uit hoe een product of dienst dit kan verhelpen. Je klant heeft een probleem, jij hebt de oplossing. Hier leg je dus de meerwaarde van een samenwerking met jouw bedrijf uit. Je doet er goed aan dit zo concreet en direct mogelijk aan te brengen.

3. Om jezelf en je salestalent kostbare tijd te besparen, toets je best even af of een afspraak met je prospect wel de moeite is. Om dit zeker te weten stel je vooraf een lijstje met kwalificatievragen op. Zo onderscheid je snel en efficiënt hoe kwalitatief je prospect is.

4. Om je verhaal aan geloofwaardigheid te laten winnen en zodoende je kans op een afspraak te vergroten, vertel je je prospect een succesvolle ervaring met soortgelijke bedrijven. Met een positieve referentie laat je beslist een goede indruk na.

5. Last but oh so not least: je afsluiter. Dit is het cruciale punt waar je naartoe werkt en waar hopelijk een afspraak wordt vastgelegd.

De finale van je belscript: hoe leg je de afspraak vast?

Wanneer je vlot doorheen de vorige stappen walste, is dit het moment suprême waarop alles concreet wordt. Onze tips om succesvol een afspraak vast te leggen:
- Leg de drempel zo laag mogelijk. Vermijd de vraag OF je prospect een afspraak wil, maar geef hem/haar proactief twee keuzes.
”Heb je liever een voor- of namiddag?”
”Wat komt je het beste uit: maandag of dinsdag?”
”Lukt volgende week ergens, of liever de week nadien?”

Dit is een bewezen efficiënte techniek uit de psychologie. Door de mogelijkheid om de afspraak te weigeren niet te benoemen en tezelfdertijd het gevoel te geven dat zij beslissen, heeft een gesprek een goed aanvoelende teneur en blijft het geheel vrijblijvend aanvoelen. Meer belscript hacks vind je in dit handige e-book.

Het belscript in de praktijk

Begint het te kriebelen om zelf aan de slag te gaan? We geven je graag nog een laatste duwtje in de rug door een concreet voorbeeld mee te geven. Je kan dit belscript eenvoudig aanpassen aan jouw specifieke markt, doelgroep en product.
1. “Wellicht wil uw bedrijf ook online meer klanten aantrekken, maar weet u niet precies hoe.”
2. “Daarom hebben wij een strategie uitgewerkt waarmee we websitebezoekers verdubbelen én deze converteren naar directe aanvragen.”
3. “Zet uw bedrijf momenteel al in op social media?”
4. “We doen dit momenteel met veel succes voor <gelijkaardig bedrijf>”.
5. “Om dit praktisch te bekijken zetten we ons best even samen. Past dit voor u best op een voor- of namiddag?”


Nog enkele tips

- Jazeker, je dient je script grondig te overdenken en uit te schrijven. Maar waak erover dat het geheel natuurlijk en vlot overkomt.
- Laat je inhoudelijke expertise duidelijk naar boven komen, zodat je prospects je meerwaarde meteen doorhebben.
- Som vooraf de meest voorkomende tegenargumenten op, zodat je beller deze kan counteren.
- Bereid een informatieve mail voor die je meteen na het gesprek kan versturen.

Aan de slag!

Eens je belscript goed in elkaar zit, begint het voor zichzelf te werken. Zo stromen de afspraken aan een vast tempo binnen - zolang je tijd besteedt aan het bellen van potentiële klanten.
Beschik je niet over de mankracht of de tijd om zelf aan het cold callen te slaan? Dan kan je altijd een professioneel bureau inschakelen om je telefonische salesgesprekken van jou over te nemen. Zodoende kan je salesteam zich focussen op het sluiten van de deals en niet meer op het vullen van een agenda. Win-win!

Victus Sales is een ervaren speler binnen telemarketing. Je kan bij hen terecht voor het uitbesteden van je telefonische prospectie én voor degelijke opleidingen binnen verkoop en marketing. Benieuwd naar hun diensten en prijzen? Neem dan contact op via hun website.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Victus Sales

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Victus Sales

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials