Eventconsultant KonseptS pleit voor verdere professionalisering van de eventsector

Meeting & Event Facilities

Het Antwerps/Limburgse eventconsultingbureau KonseptS van Sophie Naze is genomineerd voor de internationale Best Event Award met het Atlas Copco-event “Smart Air Solutions Days”. Of deze nominatie verzilverd wordt, zal blijken tijdens het Best Event Award (BEA) World Festival in het Portugese Coimbra van 21 tot 24 november. Sophie Naze breekt alvast een lans voor de verdere professionalisering van de eventsector.

Beste B2B-event

Uit de shortlist van 151 events van 303 inzendingen selecteerde de jury voor de 13de editie van de BEA ook het evenement dat KonseptS voor Atlas Copco organiseerde. Het werd genomineerd in de categorie ‘Best B2B event, over € 500 000’. Zes andere kandidaten strijden mee naar de bronzen, zilveren of gouden BEA.

België doet het goed

Maar liefst 9 Belgische evenementen zijn genomineerd in diverse categorieën. BEA World erkent en promoot uitmuntendheid in evenementen en live communicatie over de hele wereld. Elk jaar is het BEA World Festival dé ontmoetingsplek voor de internationale event community.

“Uiteraard zouden we onze plaats op de shortlist graag verzilverd zien met het behalen van de award. Maar eigenlijk is het doel voor ons al bereikt, want een nominatie op zich is al heel wat,” zegt Sophie Naze.

Blown Away by Atlas Copco

De evenementensector wordt niet echt naar waarde geschat

Vaak zijn er Belgische bedrijven op het vlak van audio, video, stagedesign en creativiteit betrokken bij internationale evenementen zoals Tomorrowland, de Olympische spelen, het WK voetbal.
“De evenementen business is een sector die best wat meer in de spotlights mag komen als je ook de economische relevantie ervan onder de loep neemt. Het gaat vaak over grote budgetten en tewerkstelling. Jammer genoeg wordt het vak niet altijd door iedereen naar waarde geschat”, stelt Sophie Naze.

Pleidooi voor eerlijke minimumcompensatie

Sophie Naze maakt van de nominatiegelegenheid gebruik om een aantal ‘gevoelige’ zaken aan te kaarten.

“Ons vak is complex en vereist heel wat skills. Technische, creatieve, commerciële, financiële, organisatorische en veiligheidskennis zijn een vereiste om deze job naar behoren te doen. Daarnaast vraagt het vooral een portie lef en heel veel passie. Ik zie dagelijks veel gepassioneerde professionals rondom me en daar word ik blij van. Maar ik heb er, net zoals andere professionele bureaus, wel moeite mee dat onze creativiteit vaak als vanzelfsprekend wordt gezien door sommige bedrijven. Zo is het niet ongewoon dat er pitches worden uitgeschreven voor wel 8 bureaus. Wekenlang sleutel je dan met je team aan een concept, zonder enige garantie op latere inkomsten. Ik heb er absoluut geen probleem mee om te concurreren, maar ik denk dat bedrijven er niet altijd bij stilstaan hoeveel tijd – en dus geld – in dit creatieve denkwerk kruipt,” benadrukt Sophie Naze.

Ze vraagt zich af of het niet eerlijker zou zijn om bijvoorbeeld maximaal drie bureaus te contacteren en in een minimumcompensatie voor de geleverde inspanningen te voorzien voor de kandidaten die uit de boot vallen.

Naze doet een warme oproep tot al haar sectorgenoten om samen te streven naar een verdere professionalisering van het vak.