leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Duurzaamheid, bouwsteen van futureproof ondernemen bij Gosselin

Net als de digitale transitie, staat maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds hoger op de agenda van de bedrijfswereld. Duurzaamheid is een vereiste om de toekomst van het bedrijf, de medewerkers en uiteindelijk de hele planeet te verzekeren. Na investeringen in zonnepanelen, ledverlichting en een fietsplan, wil Gosselin zijn duurzaamheidsbeleid nog beter strategisch onderbouwen.

Het thema duurzaamheid stond al langer in de aandacht binnen Gosselin, maar het ging doorgaans om initiatieven die los van elkaar tot stand kwamen. Daarom werd Noël Paesen in mei 2022 aangeworven als sustainability manager bij het bedrijf. “Ik voel me een soort van dirigent, iemand die ervoor zorgt dat de violen gelijkgestemd zijn en dat alle instrumenten samen harmonieus klinken. Mijn achtergrond in strategie en innovatie komt me daarbij goed van pas,” zo vertelt hij.

Gosselin - Green week - local clean
Noël Paesen (copyright: www.stefaanvanhul.be)


Welke strategie volgt Gosselin inzake duurzaamheid?

Gosselin besteedt al langere tijd aandacht aan zaken zoals milieuvriendelijke verpakkingen, het recycleren van materialen, het aanbieden van fietsleasing enz. De nieuwe strategie moet alle bestaande en toekomstige initiatieven stroomlijnen en aansturen. Het incorporeren van duurzaamheid loopt doorgaans via twee stappen: hoe komen we zo snel mogelijk tot zero uitstoot en hoe kunnen we bijdragen aan het welzijn van de mensen in de organisatie? “Het is het klassieke verhaal van de drie P’s: People, Planet & Profit,” verduidelijkt Noël. “We begonnen met het formuleren van concrete doelstellingen. Zo willen we onder meer uiterlijk tegen 2040 CO2-neutraal zijn. De volgende stap is kijken waar we vandaag staan in ons engagement tegenover de planeet en de mensen. Ten slotte bereken je hoe groot de afstand is tussen de bestaande situatie en onze ambities.”

De drie doelen van duurzaam ondernemen

Bij het berekenen van zijn CO2-voetafdruk, stelt een bedrijf drie doelen voorop. Het eerste doel betreft de directe uitstoot door eigen gebouw-, vervoer- en productiegerelateerde activiteiten. Het tweede omvat de indirecte uitstoot door de opwekking van elektriciteit, warmte en koeling en stoom in externe installaties. Bij doelstelling 3 gaat het om uitstoot waarop de organisatie geen directe invloed kan uitoefenen. “Ik kwam tot de vaststelling dat we over de drie doelen heen meer dan 300.000 ton CO2-uitstoten. We zien dat het derde doel de grootste impact heeft voor onze organisatie als logistieke dienstverlener. Maar dat mag geen reden zijn om onze verantwoordelijkheid niet op te nemen. Gosselin investeerde al in zonnepanelen, ledverlichting en een fietsplan. Maar om tot zero uitstoot te komen, moet je al bijzonder grote stappen zetten. Scope 3 is vooral een kwestie van intenser samenwerken met partners & belangenpartijen.”

Deurne : Gosselin
Gosselin investeerde in een fietsplan (copyright: www.stefaanvanhul.be)


Duurzaamheid van theorie naar praktijk

Goede procedures en beleidsnota’s opstellen betekent een eerste stap, ze vertalen naar concrete acties op de werkvloer is vervolgens een heel uitdagend proces. Ook het open en transparant communiceren over je inspanningen naar de buitenwereld is van groot belang. Alle stakeholders (overheid, partnerbedrijven, klanten, medewerkers…) zien duurzaamheid vandaag namelijk als een cruciaal element van toekomstgericht ondernemen. “Om die reden schakelden we het ratingbureau EcoVadis in om het duurzaamheidsbeleid van Gosselin te beoordelen. Hun rapport verleent onze analyse en strategie de nodige geloofwaardigheid en wijst ons op de resterende verbeterpunten. We willen aantonen dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Er valt hoe dan ook nog een hele weg af te leggen, maar we zijn gelanceerd,” besluit Noël.

Wil je samenwerken met een logistieke dienstverlener met oog voor duurzaamheid? Heb je interesse in het aanbod van Gosselin? Neem dan vandaag nog contact met ons op of vul het formulier hieronder in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Gosselin Logistics

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Gosselin Logistics

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Agentschap Innoveren & Ondernemen

  • FERRAO Consulting

Bekijk de socials