leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Een bedrijf verkopen: de 4 stappen van een geslaagd overnametraject

Cropped shot of a handsome mature businessman sitting and talking with his female colleague in the office

Het voorafgaande traject is bepalend voor succes van een bedrijfsovername. Er bestaan wel degelijk procedures om het verloop te structureren en optimaliseren. De combinatie van rationele en emotionele aspecten maakt elke bedrijfsverkoop evenwel uniek. Daarom formuleert Dealmakers het plan ‘succesvol een bedrijf verkopen in 4 stappen’.

Dealmakers, een onderdeel van Moore Belgium, adviseert en begeleidt kmo-bedrijfsleiders en -eigenaars die hun bedrijf verkopen. De experts kennen als geen ander de valkuilen en opportuniteiten van het overnameproces. Vanuit die knowhow stelden ze een vierstappenplan op als leidraad voor hun aanpak.

Stap 1: de analyse van de onderneming

Een grondige doorlichting vormt de basis voor de waardebepaling, het voorstellingsdossier en de lijst met potentiële kopers. Dat dossier blijft niet beperkt tot facts & figures, maar schetst eveneens het verhaal van de onderneming. In deze fase bepalen de experts de opportuniteiten, uitdagingen en struikelblokken. Ze bekijken alles vanuit het standpunt van de uiteenlopende potentiële overnemers. Sectorgenoten bekijken de overname vooral strategisch, terwijl voor een investeringsmaatschappij de financiële aspecten primeren. Privé-investeerders gaan dan weer op zoek naar kansen om te ondernemen.

Kandidaat-kopers krijgen een geanonimiseerde samenvatting van het informatiememorandum te zien. Wie interesse heeft tekent de geheimhoudingsverklaring en ontvangt de uitgebreide versie.

Stap 2: contacten leggen met kandidaat-kopers

Er is een belangrijke taak weggelegd voor Dealmakers bij het in contact brengen van de verkoper met waardevolle kandidaat-kopers. De overname-experts hebben een grondige marktkennis in huis en begeleiden dagelijks eigenaars die hun bedrijf verkopen. Ze werken vanuit een vertrouwensrelatie, ondersteund door geheimhoudingsverklaringen, om de nodige informatie voor het voorstellingsdossier te verzamelen.

In deze contactfase vinden eveneens managementmeetings, gesprekken met de personen achter de vennootschap en de aandeelhouder(s)plaats.

Stap 3: onderhandelingen met kandidaten

De geïnteresseerde kandidaten maakten hun voorstel over. De belangrijke onderhandelingsfase kan beginnen. Een bedrijf verkopen is een proces met opportuniteiten en risico’s. Om de biedingen van de verschillende kandidaat-kopers goed in te schatten, doe je beter een beroep op een onafhankelijke adviseur. Die weegt de plus- en minpunten tegen elkaar af, en houdt naast de overnameprijs ook rekening met aspecten als de (financierings)structuur, toekomstvisie, de benodigde overdrachtsperiode, eventuele bijkomende voorwaarden enz. Hij weet wanneer de tijd rijp is om een voorakkoord te sluiten.

Stap 4: het bedrijf verkopen

Levert de risicoanalyse (due diligence) op basis van operationele, juridische, sociale en fiscale gegevens positieve resultaten op? Dan gaat de afsluitende fase in met het sluiten van de overeenkomst en het opstellen van de contracten. Naast de koop-verkoopovereenkomst kan de closing bible ook de managementovereenkomsten, vendorloan-overeenkomsten en aandeelhoudersovereenkomsten omvatten. Ook bij deze fase levert de begeleiding door een onafhankelijk adviesbureau de beste resultaten op.

Ga je je bedrijf verkopen? Dealmakers hanteert een eigen methodologie en procedureboek met garanties op het gebied van kwaliteit en continuïteit tijdens het verkoopproces. Neem vrijblijvend contact op of vraag meer informatie via het formulier hieronder.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials