anr-banner.gif

Big data in retail

Bedrijfssoftware

De 27-jarige Jonas Deprez kon na zijn studies burgerlijk ingenieur niet snel genoeg ondernemer worden. In samenwerking met Colruyt Group zette hij het maaltijdconcept Disj voor studenten in de markt. Na een tussenstop bij Möbius richtte hij twee jaar geleden Daltix op, dat online retaildata verzamelt en vertaalt naar marktinzichten. Het bedrijf telt inmiddels 21 medewerkers en kijkt verder over de grenzen.

Jonas Deprez zag in 2016 zijn heil in online retaildata: Daltix biedt een slimme oplossing om online prijs-, promotie- en assortimentdata geautomatiseerd te verzamelen en te structureren. Het bedrijf is in staat om assortimenten, prijzen en promoties op te volgen per retailer, per merk en per categorie. De analysetool resulteert in realtime inzichten voor retailers en hun leveranciers om hun commerciële strategie en positionering in de  markt te versterken.

Dashboards

“Onze outputs zijn voornamelijk dashboards,” aldus Jonas. “Marketing- en salesmensen kunnen ermee aan de slag om hun beslissingen op data-analyses af te stemmen om zo een voordeel op de concurrentie te bekomen. Vandaag bedient Daltix klanten als Colruyt, Lidl, Makro, Dreamland, Lotus Bakeries, Soudal en Unilever.”

Dynamische retailmarkt

Jonas is verheugd dat grote spelers als Colruyt en Unilever open staan voor samenwerking met een bedrijf als Daltix. “De retailmarkt vandaag is enorm dynamisch. Om mee te zijn moeten bedrijven gigantisch veel data kunnen verwerken. Ze beseffen dat het verkrijgen van data geautomatiseerd moet worden om mee te kunnen met de digitale wereld. Veel retailers maken hun marktvergelijkingen nog vaak manueel, maar dat gaat traag en is niet aangepast aan de dynamiek van de retail en e-commerce markt. Daltix verwerkt dagelijks 500 gigabyte aan data in hun eigen big data infrastructuur. Wij integreren prijs, promo en assortimentdata tot relevante inzichten voor onze klanten middels dashboards, alert systemen of rechtstreekse koppeling aan het systeem van de klant. Het grote voordeel is dat je in één oogopslag ziet wat er gaande is, je hoeft dus niet in een grote Excel-file te duiken. Dat werkt tijd- én kostenbesparend en de retailer kan zich competitiever opstellen in de markt.”

Artificial Intelligence

De matching tool is gebaseerd op Artificial Intelligence en laat toe diepgaande analyses te maken. De tool houdt rekening met productspecificaties, zodat prijzen en promoties zowel voor huismerken als voor A-merken met elkaar kunnen worden vergeleken. Jonas Deprez: “Met de tool konden we bijvoorbeeld 8.000 producten van Colruyt in een oogopslag vergelijken, we bekeken de regionale prijsverschillen bij Carrefour of toonden aan hoe Colruyt inspeelde op 1+1 promoties van andere retailers.”

Goed omringen

Op korte tijd is Daltix uitgegroeid tot een sterke speler met 21 medewerkers. Jonas laat zich daarbij goed omringen. Via zijn startup coach bij start-it @kbc leerde Jonas Jan De Lancker kennen die later zijn vennoot en medeaandeelhouder zou worden.“Jan De Lancker is iemand met een gigantisch netwerk in de wereld van retail en met ervaring bij grote multinationals als Mars, Douwe Egberts, Nike en PepsiCo. Ondank het grote leeftijdsverschil, Jan is 58 jaar en ik 27, zijn we heel complementair. We zijn nu klaar om verder te groeien, nieuwe producten in de markt te zetten, door te zetten in de Benelux en later in de rest van Europa. Internationaliseren en standaardiseren is de boodschap.”

Kolibrie

Daltix beweegt zich dus twee jaar na de opstart pijlsnel op de markt. De kolibrie, het vogeltje in het logo, is dan ook bewust gekozen. “De kolibrie is een kleine vogel die snel beweegt en de grote vogels durft plagen. Het is ook de enige vogel die vooruit, achteruit en op en neer kan bewegen. Het verwijst naar het gevoel van vrijheid die commerciële en marketingmensen ervaren als ze met Daltix werken. Ze hoeven zich geen zorgen te maken. Ons bedrijf houdt hen wel op de hoogte van wat beweegt op de markt.”

Jonas Deprez op RetailDetail Food Congress

Tijdens het RetailDetail Food Congress op 3 en 4 oktober presenteren professionals uit de sector hun visie, verwachtingen, best practices en succesverhalen met betrekking tot de toekomst van de voedingssector. Jonas Deprez zal tijdens zijn uiteenzetting op 4 oktober dieper ingaan op de prijsstrategieën van Colruyt en Jumbo. Met de lancering van Jumbo in België in het vooruitzicht, zal Jonas op basis van de Daltix tools een tipje van de sluier oplichten omtrent hun prijsstrategie. Jumbo geeft immers ook een laagsteprijsgarantie en werkt net als Colruyt met lokale prijzen. 

Exact-Logo-Banner.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials