Versie 3 B-Close.gif

De douane plant belangrijke veranderingen in het Belgische douanelandschap

Naar aanleiding van de verordeningen in het Douanewetboek van de Unie, stelt de Belgische douane belangrijke veranderingen in het douanelandschap in het vooruitzicht. Customs Support zet ze op een rij en vertelt welke voorbereidingen je alvast kan treffen.

De full-service douanepartner Customs Support begeleidt kmo’s naar efficiënte, vlotte en betaalbare processen in douane en logistiek. Wij houden voortdurend de vinger aan de pols van de steeds veranderende wet- en regelgeving in dit domein. In dit artikel verneem je meer over de belangrijke veranderingen in het douanelandschap die in België op til zijn voor transitvervoer (NCTS). Het zogenaamde European Customs Data Model (EUCDM) vormt de basis voor het nieuwe datamodel en de procedures.

NCTS fase 5 vervangt alle voorgaande versies van NCTS

NCTS (New Computerised Transit System) faciliteert de elektronische administratieve processen voor de behandeling van transit-aangiften. Om het systeem te stroomlijnen met de UCC (Union Customs Code) schakelt men over naar NCTS P5 (Phase 5). De Belgische douane zal dit systeem ter beschikking stellen. De transitieperiode gaat in op 30 maart 2024, de einddatum ligt vast op 30 juni 2024. Dit is één van de ingrijpende veranderingen in het Belgische douanelandschap, die de introductie van nieuwe verplichtingen inhoudt. Als douanevertegenwoordiger willen we jou hiervan op de hoogte brengen en houden.

De belangrijkste wijzigingen in het Belgische douanelandschap

  • Het berichtenverkeer wijzigt van edifact naar XML. De vertaalslag gebeurt binnen de NCTS-module.
  • De datastructuur wijzigt naar het Europese datamodel (naar de UCC-voorschriften).
  • De aangever is verplicht om (minstens) een 6-digits HS-code mee in te sturen. Daarmee kan de douane een geautomatiseerde risicoanalyse uitvoeren. Je moet deze goederencode(s) als opdrachtgever van een transitaangifte meegeven.
  • Er komt een link tussen NCTS en AES (vervanging van de Belgische TAO-lijst).
  • In NCTS-P5 is er nog steeds een apart segment om de zelf berekende zekerheid in te geven. Als je dit niet invult geldt de default-waarde (10.000 EUR) als zekerheid. De douane behoudt zich het recht om het invullen te verplichten.
  • Een pre-lodged aangifte is mogelijk, maar dan moet een aanbrengbericht (Presentation notification) volgen bij lossing uit zeeschip. Pas dan volgt het vrijgeven van de aangifte en is een MRN beschikbaar. De MRN-mededeling komt dus pas na lossing.
  • Er komt een extra niveau voor house-consignments. Vanaf NCTS-P5 kan je meerdere consignments op hetzelfde transitdocument plaatsen.
  • In tegenstelling tot het Enig Document dat verdwijnt, zou de huidige lay-out bij NCTS wel behouden worden.

Bereid je alvast voor

Aan de hand van deze veranderingen in het Belgische douanelandschap, kan je als Customs Support-klant nu al voorbereidingen treffen om de noodzakelijke data-elementen aan te leveren. Mochten de vooropgestelde transitiedata onder druk komen, brengen wij je daar zeker van op de hoogte. Ondertussen maken wij volop werk van de omschakeling van onze producten in functie van de nieuwe douanesystemen.

Heb je nog vragen over de komende veranderingen in het Belgische douanelandschap? Verneem je graag wat Customs Support als douanevertegenwoordiger voor jou kan betekenen? Aarzel niet en neem contact met ons op. Of stel je vraag via het formulier onderaan.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Customs Support

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Customs Support

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials