Versie 3 B-Close.gif

Mark Goossenaerts (Shipit): “De Haven van Brussel ondersteunt ons”

Een van de 200 bedrijven die gevestigd zijn op het terrein van de Haven van Brussel is multimodaal logistiek expert Shipit. Een goede samenwerking tussen de Haven van Brussel en haar concessiehouders is van primordiaal belang. “Dat we goed samenwerken komt beide partijen ten goede. De Haven ondersteunt ons. Wij ondersteunen de haven. Zo kunnen we samen groeien”, verwoordt Mark Goossenaerts van Shipit het.

Mark Goossenaerts haalt een voorbeeld aan: “We zijn in 2018 in de Haven van Brussel begonnen zonder eigen kantoor. Een half jaar lang hebben we een kantoor mogen gebruiken in het havengebouw. We zijn daar altijd zeer gastvrij ontvangen geweest.”

Brussel bevoorraden via waterweg

Mark Goossenaerts


Mark Goossenaerts meent te mogen zeggen dat Shipitop zijn beurt ook een goede partner is om de toekomstplannen van de Haven van Brussel mee vorm te geven en met name goederen voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zoveel mogelijk langs de waterweg te vervoeren.

“We maken samen een evolutie door. In 2019 hebben wij 11 schepen vervoerd naar Brussel en niettegenstaande de coronacrisis waren er dat in 2020 18. Dat is op een jaar tijd bijna een verdubbeling.”

Belangrijke toegangsader voor Brussel

“Onze doelen liggen in het verlengde van die van de Haven van Brussel en de doelen van de haven liggen in het verlengde van de Brusselse regering. Die begint heel goed te beseffen dat het kanaal een belangrijke toegangsader is voor Brussel. Een goede samenwerking met de Haven en met ons als bedrijven is dan van grote waarde.”

Lees meer over de investeringen van de Brusselse regering.

Shipit zet maximaal in op alternatieve vervoersmodi en heeft, onder de naam Fluviant, ook een binnenvaartrederij, met 12 eigen schepen. Daarnaast werkt Shipit ook met partners samen, wat de totale vloot op een kleine 30 schepen brengt. Shipit heeft eigen kades en depots aan het water, in Wielsbeke, in Genk (samen met Essers) en een in Brussel. Van de in totaal 600 meter kades, ligt 160 meter in de Haven van Brussel.

De Oorderdam

Waterweg is ideale aanvoerroute

Mark Goossenaerts: “We slagen erin om elk jaar 3 miljoen ton over het water te vervoeren. Dat is het equivalent van 100.000 vrachtwagens. De binnenvaart stoot beduidend minder CO2 uit, is minder storend voor omwonenden en vermindert mobiliteitsproblemen. Als je weet dat de meeste gezinnen in Brussel niet verder dan 5 km van het kanaal wonen, is de waterweg een ideale aanvoerroute.”

Ongeveer 30% van alle volumes over de weg zijn bouwmaterialen. Die worden in grote hoeveelheden verbruikt in een stad als Brussel waarvan de bevolking jaarlijks aangroeit met zo’n 10.000 mensen. Shipit ziet dit voor zichzelf vertaald in een belangrijke stijging van het aantal tonnen aan straattegels en ruwbouwmaterialen, zoals MP75 of silicaatblokken, die de logistiek dienstverlener momenteel naar en binnen Brussel transporteert.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Haven van Brussel

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Haven van Brussel

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials