Versie 3 B-Close.gif

Van knelpunt naar kans: nood aan technologische inhaalslag om job heftruckchauffeur weer aantrekkelijk te maken

Logistiek

Elk product stond ooit op de vorken van een heftruck. Heftruckchauffeurs zijn dan ook essentieel voor onze economie. Toch prijkt de job opnieuw op de lijst met knelpuntberoepen: de hoge werkdruk en soms gevaarlijke werkomstandigheden schrikken werkzoekenden af. Dat hoeft niet zo te zijn, want talrijke technologische innovaties maken het beroep aangenamer en veiliger dan ooit. Met die boodschap zet heftruckspecialist B-CLOSE het beroep op een positieve manier in de kijker op de jaarlijkse Dag van de heftruckchauffeur op 8 mei. Door bewustzijn te creëren rond de nieuwe technologieën die de job aantrekkelijk maken, hoopt het bedrijf dat heftruckchauffeur niet langer een knelpuntberoep blijft.

Eric Maertens, CEO van B-CLOSE, is duidelijk: “Het aantal arbeidsongevallen in magazijnen gaat in stijgende lijn en vacatures voor heftruckchauffeurs raken moeilijk ingevuld. We willen vandaag, op Dag van de heftruckchauffeur, laten zien dat het ook anders kan. Vandaag bestaan er tal van technologieën die het werk met de heftruck aangenamer en veiliger maken. Ze verlichten de werkdruk en doen de kans op ongevallen en letsels afnemen. Hier ligt dus een unieke kans om de job opnieuw aantrekkelijk te maken en nieuwe heftruckchauffeurs aan het werk te krijgen.”

Distribution warehouse with mobile shelving system
Distribution warehouse with mobile shelving system


Automatisering maakt werk lichter

Zoals in zoveel sectoren heeft automatisering ook in de logistiek het potentieel om het werk ingrijpend te transformeren. Maar dat wordt nog niet ten volle benut. De investeringen in magazijnautomatisering stegen in 2019 en 2020, maar de groei vertraagde in 2023. Ook in 2024 blijven de groeicijfers bescheiden. Dat blijkt uit het Warehouse Automation Report van Interact Analysis. Eric Maertens: “Nochtans zorgt automatisering voor betere werkomstandigheden. Magazijnrobots en transportbanden nemen zwaar, gevaarlijk, repetitief en tijdrovend werk over van mensen. Denk maar aan lange ritten door het magazijn of bewegingen in moeilijk toegankelijke gangen. De toekomst is er een van semi-automatisering: een mix van de efficiëntie en precisie van machines en de kennis en flexibiliteit van mensen. Zo krijgt een heftruckchauffeur meer ruimte voor zinvoller en aangenamer werk.”

een heftruck die detecteerd dat er een medewerker met en transpalet in de weg is zodat een ongeval vermeden kan worden


Veiliger werken

Ook op vlak van veiligheid heeft technologie heftruckchauffeurs enorm veel te bieden. Aanrijdingen, omkantelen en vallende ladingen zijn de meest voorkomende arbeidsongevallen met een heftruck. Meestal zijn ze te wijten aan gevaarlijk rijgedrag en een ongeschikte inrichting van het magazijn: conflicten tussen voertuigen en voetgangers, smalle gangen, scherpe bochten en hindernissen op het rijpad. “Het risico op zulke ongelukken verlaag je sterk door je magazijn slim te organiseren en die risicofactoren weg te nemen. Maar ook de uitrusting van heftrucks is belangrijk. Er bestaan sensoren die hindernissen en personen detecteren, snelheidsbegrenzers en visuele waarschuwingssystemen voor voetgangers. De investering is niets vergeleken met de kosten die bij een arbeidsongeval of schade aan goederen of infrastructuur komen kijken”, aldus de CEO.

A storeroom manager seen from above in a darkened warehouse, looking at his phone.
A storeroom manager seen from above in a darkened warehouse, looking at his phone. | Photographer: Mint Images


Efficiënter opleiden

Tot slot laten nieuwe technologieën toe om heftruckchauffeurs efficiënter op te leiden, zodat ze met meer vertrouwen hun job uitoefenen. “In VR-simulatoren leren ze het vak in een virtuele versie van het magazijn. Dat is veiliger, want er is geen risico op ongevallen, maar ook efficiënter, want ze leren meteen de omstandigheden op hun werkplek kennen. Daarnaast bestaan er tools die chauffeurs real-time feedback geven over hun rijgedrag. Zo leren ze elke dag opnieuw bij”, legt Maertens uit.

iemand op een transpalet


Technologie als troefkaart

Eric Maertens is overtuigd: er is een technologische inhaalslag nodig in de logistiek. “In 2021 was er in slechts 18% van de magazijnen een vorm van automatisatie aanwezig. Naar verwachting zal dat in 2027 stijgen naar 26%. Dat is veel te weinig. Als we het beroep van heftruckchauffeur veiliger en aantrekkelijker willen maken, moeten logistieke bedrijven de omslag maken en van innovatie een prioriteit maken. Alleen zo blijven ze competitief.”

een heftruk die verbonden is met signaal om zijn positie door te geven naar anderen
Copyright: Sarphatie Fotografie


Over B-Close

B-CLOSE nv is de grootste onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks. B-CLOSE wil dicht bij zijn klanten staan en actief meezoeken naar de meest geschikte oplossing voor elke specifieke logistieke situatie.

Om de klanten effectief de meest gepaste oplossing te kunnen aanbieden werkt B-CLOSE samen met verschillende specialisten in interne goederenbehandeling. Elk van deze merken hebben exclusief voor BCLOSE gekozen om hun producten op de Belgische markt te verdelen. Zowel voor de verkoop van nieuwe toestellen als voor de dienst-na-verkoop. Met het grootste leveringsprogramma in de markt en een landelijk dekkend service- en support- netwerk van 200 servicetechniekers biedt B-CLOSE oplossingen voor uiteenlopende uitdagingen op het gebied van goederenbehandeling.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials