Versie 3 B-Close.gif

Verticale expertises ontwikkelen als businessmodel

Logistiek

Hoe maak je het verschil met de honderden reeds aanwezige forwarders in de Antwerpse regio? Die vraag stelde Edwig Laenen zich, toen hij in 1995 het Belgische filiaal van de Franse groep Challenge International opstartte. Het antwoord: verticale expertises opbouwen in activiteiten die toegevoegde kennis vergen en toegevoegde waarde opleveren. De bedrijfsnaam veranderde inmiddels tot Sealogis Freight Forwarding Belgium, de strategie bleef al die jaren ongewijzigd.

“Het feit dat we quasi van een wit blad vertrokken maakte de opstart er niet eenvoudiger op. Maar tegelijk bood het ons een opportuniteit om te bekijken hoe de zaken zich op een organische manier ontwikkelden,” herinnert Edwig zich. Binnen het moederbedrijf Challenge International vormde chemie altijd al een sterke poot. Meteen een solide basis om een activiteit rond de chemische cluster van Antwerpen uit te bouwen.

Nieuwe mensen, nieuwe expertises

Naarmate de organisatie groeide, kwam nieuwe mensen aan boord. Vaak verdienden die eerder al hun sporen in andere logistieke domeinen. “Zij brachten hun knowhow mee, waardoor wij op onze beurt nieuwe expertises verwierven. De businessunit Agri-food & Perishable Cargo is daar een typisch voorbeeld van.” Enkele van de andere businessunits binnen Sealogis zijn Hazardous & non hazardous chemicals, Heavy lift & breakbulk & project cargo, Removals, relocation & art, Consumer products, Supply chain management & logistis en E-commerce. Onder het motto ‘Creating Solutions Worldwide’ zet Sealogis Freight Forwarding Belgium in op drie kernactiviteiten: freight forwarding, shipping en Logistics.

Verticale expertises met unieke oplossingen

Beweren dat Sealogis elke niche als een opportuniteit aangrijpt, zou de waarheid geweld aandoen. Opportunisme is de onderneming vreemd. Mooie volumes vormen op zich geen aanleiding om een nieuwe markt aan te boren. “Om te beginnen moet er een potentieel aan rendabiliteit aanwezig zijn, maar dat lijkt me een evidentie. Wat voor ons veel meer de doorslag geeft is het feit of we in die specifieke markt echt een verschil kunnen maken. Concreet: kunnen we een verticale expertise ontwikkelen en onze klant(en) unieke oplossingen aanreiken? Een tweetal jaar geleden was dat het geval voor de e-commerce. Die is al veel langer aan een opmars bezig, maar we zagen mogelijkheden die nog vrijwel niemand aanbood.”

Trouwe klantenkring

De grootste accounts in het klantenbestand van Sealogis Belgium doen doorgaans al vele jaren een beroep op de forwarder. En dat heeft alles te maken met het vrij ‘exclusieve’ dienstenaanbod. “Wanneer we besluiten met een klant in zee te gaan, verdiepen we ons zeer sterk in zijn markt en activiteiten. Exploring, researching, engineering… Op basis van die knowhow bedenken we multimodale oplossingen op maat, die elders zelden of nooit te vinden zijn. Sterker nog, concullega’s kunnen onze dienstverlening niet zomaar implementeren in hun eigen aanbod.” Een ijzersterke formule: de klanten plukken de vruchten van diensten op maat en belonen de inzet van Sealogis met een hoge loyaliteit. Iedereen vaart er wel bij.

Spectaculaire groeicurve

Ondanks de strenge selectie van de doelmarkten, bleken de verticale expertises stevige pijlers voor het succes van Sealogis Freight Forwarding Belgium. Wat in 1995 begon met een viertal mensen is uitgegroeid tot een gezonde en stabiele onderneming met tienmaal zoveel werknemers en een omzet van circa zestig miljoen euro. “Wij maken dan wel deel uit van een grote organisatie, 75% van onze omzet genereren wij met eigen klanten van het filiaal. De overige 25% zijn corporate accounts, aangebracht door de groep,” besluit Edwig.

Verneem je graag meer over de verticale expertises van Sealogis Freight Forwarding Belgium? Neem dan vrijblijvend contact op.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials