Je bedrijf verkopen in economisch slechte tijden, hoe pak je het aan?

Mature older ceo businesswoman mentor in glasses negotiating growth business plan with diverse executive managers at boardroom meeting table using laptop. Multicultural team work together in office.

Als ondernemer ben je er ongetwijfeld van op de hoogte dat de conjunctuur in 2023 vertraagde. De meeste indicatoren geven aan dat deze trend zich dit jaar zal doorzetten. Dat is geen goed nieuws als je plannen had om een overnemer te zoeken. Wil je jouw bedrijf verkopen in economisch slechte tijden? Hou dan rekening met volgende aandachtspunten.

De experts van Dealmakers, dat deel uitmaakt van accounting- en consultingbedrijf Moore Belgium, begeleiden en adviseren dagelijks kmo-bedrijfsleiders bij het overnameproces van hun onderneming. Zij krijgen wel vaker vragen rond een bedrijf verkopen in economisch slechte tijden. In deze context wijzen ze op drie essentiële effecten.

Negatieve effecten op een bedrijf verkopen in economisch slechte tijden

Effect 1: stijgende rente

Voor geïnteresseerde kopers betekenen stijgende rentetarieven hogere financieringskosten. Daardoor zijn er minder potentiële overnemers, die ook nog eens minder geneigd zijn het gevraagde bedrag te betalen. Kortom, stijgende rente oefent een neerwaartse druk uit op de verkoopprijs.

Effect 2: dalend rendement

De vertraging van de economische groei zet ook nog eens druk op de winstgevendheid. Verminderde vraag, hogere operationele kosten, marktvolatiliteit... veel ondernemingen staan voor grote uitdagingen. Al kunnen goed geleide bedrijven nog steeds behoorlijke resultaten blijven neerzetten.

Effect 3: terughoudende banken

De tijd van extreem lage rentetarieven en ‘gratis geld’ ligt nu wel definitief achter ons. Banken zijn minder happig om fusies en overnames te financieren. Kopers moeten dus meer eigen kapitaal aanspreken. Zo wordt een bedrijf verkopen in economisch slechte tijden er niet eenvoudiger op.

Wat heb je zelf in de hand?

Een goed inzicht in deze effecten kan je helpen als verkoper. Toegegeven, als eigenaar van een kmo heb je weinig impact op de macro-economische context. Maar daarom hoef je nog niet lijdzaam toe te zien. Boost je winstgevendheid aan de hand van de juiste operationele of commerciële beslissingen. Ga verstandig om met je balans voor een gezonde cashflow. Dat zal potentiële kopers vertrouwen geven in de stabiliteit van je onderneming. Of optimaliseer de verkoopprijs door in te spelen op mogelijke synergieën met de koper. Je bedrijf verkopen in economisch slechte tijden kan je met andere woorden zelf een positieve wending geven.

Het belang van strategische besluitvorming bij een bedrijf verkopen in economisch slechte tijden

Ook al oogt de economie niet rooskleurig, je kan de impact van de vertraging beperken en je bedrijf toegevoegde waarde verlenen. Bijvoorbeeld door de winstgevendheid te optimaliseren, je balans gezond te houden en potentiële synergieën met kopers op te sporen. Als je verkoopplannen hebt is dit een uitgelezen moment om je strategische besluitvorming tegen het licht te houden. Samen met een goed begrip van de voornaamste markttrends is dat de succesformule om in deze onzekere tijden een bedrijf over te laten.

Je merkt het, een bedrijf verkopen in economisch slechte tijden hoeft geen onmogelijke opdracht te zijn. Aarzel niet en vraag de experts van Dealmakers om advies. Of vul het formulier hieronder in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials