Je bedrijf verkopen? Laat de wereldeconomie je niet opjagen!

Een coronapandemie, torenhoge energiekosten, oorlog, hoge inflatie en stijgende rentes. Geopolitieke spanningen en macro-economische moeilijkheden overspoelen dagelijks het nieuws. Vooral in zo’n crisistijden vraag je je misschien af of je er goed aan doet je bedrijf te verkopen.

Direct je bedrijf verkopen in crisistijden of niet?

Gaat het macro-economisch gezien slecht? Dan voel je dit uiteraard ook in je dagelijks leven. Maar dit is zeker geen reden om je bedrijf verkopen als logische volgende stap te zien. Wat zwaarder doorweegt in de balans richting verkoop is gebrek aan intrinsieke motivatie van jou als bedrijfsleider of eigenaar.

De hoofdredenen om te kiezen voor een bedrijfsovername? Dat is eerder de opvolging in en voortzetting van het bedrijf, meer dan de globale economische situatie. Als je je begint af te vragen hoe het met de opvolging moet, liggen eerder leeftijd, gezondheid en je drive aan de basis hiervan. De economische conjunctuur is hierbij meestal van ondergeschikt belang.

Is er wat opvolging betreft binnen het management of je eigen familie geen match? Dan gaat men buiten het bedrijf op zoek naar de gepaste kandidaat.

Pas op voor verminderde motivatie

Let zeker goed op als je merkt dat het bergafwaarts gaat met je motivatie. Als je drive vermindert, is het volgens Dealmakers al helemaal geen goed idee om een bedrijfsovername op de lange baan te schuiven omwille van externe economische omstandigheden.

Is er gebrek aan ‘goesting’? Dan kan het zijn dat je...

  • prospecten niet genoeg of totaal niet bewerkt gaan worden.
  • klanten minder goed worden opgevolgd.
  • markttendensen gaat missen.

Resultaat? Je vernietigt op die manier waarde. Ga je dan je bedrijf verkopen? Dan is deze waardevernietiging dikwijls zelfs groter dan wat de impact zou zijn van de economische conjunctuur.

Overgaan tot je bedrijf verkopen mag je niet laten afhangen van iets oncontroleerbaars als de ‘conjunctuur’. Hou in een snel veranderende markt zelf de timing en regie van het verkoopproces in handen.

Macro-economische impact

Het is dus niet omdat het macro-economisch minder goed gaat, dat het aantal bedrijfsovernames spectaculair toeneemt. Toch heeft de toestand van de wereldeconomie wel invloed in deze sector. Winstverwachtingen en waardebepalingen worden nog nauwer in de gaten gehouden en onderzocht als je gaat kopen of verkopen. Een vraag die men in deze crisistijden vaak voorgeschoteld krijgt, is of een bedrijf de meerkosten van de loonindexatie en inflatie kan gaan doorrekenen aan de klanten. Wat financiering betreft, kijken de banken in deze tijden ook verder dan de rentevoet.

Is je bedrijf verkopen iets wat je momenteel overweegt en kan je hier meer begeleiding bij gebruiken? Neem dan contact op met de experts van Dealmakers via onderstaand formulier.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Dealmakers

Meer weten?

Logo Dealmakers

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Dealmakers

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials