Furbo-Leaderboard_Updated.gif

De harde waarheid: 5 ‘Ugly Truths’ over succesvol zijn

Je hebt een florerende business maar onderaan de streep hou je privé onvoldoende over om je kwalitatieve levensstijl op een bepaalde leeftijd voort te zetten? Je business gaat door het dak, maar de diepe voldoening blijft uit? Je hebt het idee de hele tijd te streven naar iets wat je volgens je gevoel nooit zal bereiken? Simpel, dan ben je niet succesvol, althans niet in de vocabulaire of het perspectief van Ilse Jaques. Hoe transformeer je naar dat succesvolle leven?

Succes is voor iedereen anders. Het is aan jezelf om de definitie te bepalen. Onze definitie van succes: voluit kunnen leven, niet terughoudend zijn, op geen enkel domein van je leven.
Dus: on-top-of-your-game staan, hoog in energie zitten en basically kunnen creëren wat je wil creëren, dat is wat wij bestempelen als ‘succesvol’. Of dat nu een imperium is, of gewoon een hele kwalitatieve, fijne, winstgevende zaak. Your choice!

Hieronder vijf ‘Ugly Truths’ die je zullen helpen om te transformeren naar dat ultieme succesvolle leven. Zonder franjes, zonder bullshit.

1. Commitment - dé driver

“It was character that got us out of bed, commitment that moved us into action, and discipline that enabled us to follow through.” (Zig Ziglar)

Een commitment in onze vocabulaire een andere betekenis dan in de mainstream context van het woord ‘commitment’. Een commitment is voor ons een belofte op steroïden, die je gedrag doet veranderen.

Een extreme, onafhoudelijke focus behouden en altijd en zo snel mogelijk afmaken waar je aan bent begonnen, dat is wat een écht commitment wat mij betreft inhoudt. Commitment verzwakt niet, op geen enkel moment, is niet onderhevig aan redenen en excuses, noch aan de omgeving of de omstandigheden.

Commitment is meedogenloos. Je mag geen redenen en excuses van jezelf tolereren in het creëren van dat nodige resultaat. Een échte professional met commitment stopt nooit voordat hij-zij klaar is. Een echt commitment verandert gedrag, acties en resultaat. Wanneer iemand zegt dat hij commitment heeft, maar zijn gedrag en acties veranderen niet, dan heeft hij geen commitment. Punt.

Voor ons is commitment in een samenwerking cruciaal. Gelukkig zijn we gezegend met een publiek met een heel hoog level aan commitment. Discipline trainen we, indien nodig, want niemand wordt met discipline geboren, maar commitment is cruciaal om überhaupt samen te kunnen werken.

2. Niet tevreden? Leg de lat hoger

“The quality of a leader is reflected in the standards they set for themselves.” (Ilse Jaques)

Wie zichzelf per definitie ‘bijzonder’ vindt, en vindt recht te hebben op van alles en nog wat, gewoon alleen maar omdat hij of zij leeft, die komt van een teleurstellende reis terug.

In dat geval pleegt iemand in feite regelrecht (zelf)bedrog. Wake up ! Je standaard is datgene wat er nu wel of niet is. Niets meer, niets minder. Niet tevreden? Leg de lat hoger.

Doen alsof werkt ook niet… toch niet bij intelligente mensen die al een bepaalde ervaring hebben in het inschatten van mensen. Je verschuilen achter een fake ‘zen’-master-act als mechanisme om de makkelijkste uitweg te nemen, zal je geen stap verder helpen.

3. Cut the crap: wees of word eerlijk over waar je staat

“Word eerlijk met jezelf. Doorbreek alle patronen die een gekleurde, minder werkbare mentale sluier over je rede leggen.” (Ilse Jaques)

Emoties zijn niet fout, zelfs heel gepast als je bijvoorbeeld met je partner op date bent, of je kinderen een resultaat of een doorbraak ziet genereren die ze nooit eerder creëerden. Maar emotioneel reageren in business kan je schaakmat zetten.

Dus: stop met tijd te verliezen aan jezelf iets wijs te maken, verloren te lopen in de mentale ‘mist’ en stop de prietpraat als het gaat om zaken die je toch nooit gaat creëren of aanpakken. Cut the crap. Ga respectvol om met je eigen tijd en die van anderen.

Als er zoiets is waar je vaak over praat, maar je hebt er nog geen bal voor gedaan of mee gedaan, dan ontbreekt het wellicht gewoon aan commitment. Anders had je het al gedaan en was je verder gegaan met je leven. Dus in zo’n geval: OF creëer commitment OF stop met daarover te praten, drop it, laat het los en focus je op dat wat je wel bereid bent te creëren.

4. Creëren en recreëren

“When I let go of what I am, I become what I might be.” (Lao Tzu)

Ondernemers die succesvol zijn, creëren en recreëren voortdurend zichzelf en hun bedrijf. Ze vinden zichzelf en hun markt en al wat nodig is steeds opnieuw uit. Wie beweert tevreden te zijn met middelmatige resultaten, liegt tegen zichzelf.

Mensen verlagen de standaard omdat dat het makkelijkste is. Tot ze hopeloos verstrikt raken in eigen verhaaltjes.

5. Overcompenseer niet voor een bepaald probleem door het nodeloos complex te maken

Overmatig plannen en over-analyseren zijn vaak onwerkbare pogingen om beter om te gaan met angst, of angst gestuurd gedrag. De meeste mensen mijden zo veel mogelijk confrontatie. Maar de paradox is natuurlijk dat het daardoor steeds lastiger wordt om de situatie of het probleem aan te pakken.

Mensen trekken er bv. op uit om een stevig contract te closen, maar gaan daarbij de echte confrontatie uit de weg, doen simpelweg geen verzoeken. Ze maken zichzelf wijs dat ze dertien bestsellers omtrent verkoop moeten bestuderen, nog voor ze met een paar potentiële cliënten kunnen of durven bellen.

En wat ze proberen te vermijden, wordt intussen alleen maar groter. Hun leven wordt alleen maar ingewikkelder, onvoltooid werk hoopt zich op. Beloftes worden niet nagekomen. Het zijn onwerkbare pogingen om beter te delen met – meestal - angst.

Ben je klaar om de stap te zetten?

Wij maken graag tijd voor jou en wat je bezighoudt. Vul onderstaand formulier in of neem contact op met een van onze Client Partnership Managers: Hanane via +32 470 94 55 50 en hanane@ilsejaques.be, of Nicolas via +32 497 39 70 31 en nicolas@ilsejaques.be.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Ilse Jaques

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Ilse Jaques

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials