Versie 3 B-Close.gif

De CO2-neutrale Haven van Brussel versterkt focus op duurzaamheid

De Haven van Brussel is en blijft tot nader order de eerste en enige CO2-neutrale haven van ons land. Het voorbije jaar stond in het teken van het bevestigen van engagementen uit het verleden en het concretiseren van initiatieven voor de nabije toekomst. Centraal element? Duurzaamheid!

In juli 2023 kondigde de Haven van Brussel aan dat ze de dienstenconcessie voor de uitbreiding en de uitbating van de containerterminal had gegund aan Van Moer Logistics. In september volgde het bericht dat ze een akkoord had bereikt om de haventerminal opnieuw aan te sluiten op het spoorwegnet. Daarmee levert de enige Belgische CO2-neutrale haven alweer tweemaal het bewijs dat ze duurzaamheid hoog in het vaandel draagt.

Sprekende cijfers

De Haven van Brussel, die ook het Zeekanaal Brussel-Schelde omvat, faciliteert de ecologische transformatie van haar concessiehouders en zet zelf ook sterk in op energetische en klimatologische transitie. Met haar kernactiviteit, goederenvervoer over de waterweg, heeft ze hoe dan ook een positieve impact op de duurzaamheid van onze economie. De meest recente resultaten (van 2022) tonen dit afdoende aan. De eigen trafiek bleef met meer dan 5 miljoen ton op een relatief hoog niveau, terwijl de transittrafiek een toename met 3% liet optekenen. Concreet haalt de haven bijna 633.000 vrachtwagens van de wegen in en rond Brussel. Het verkeer over de waterweg leidde zo tot een vermindering van meer dan 98.000 ton CO2 en een besparing van bijna 25 miljoen euro aan externe kosten. De titel van CO2-neutrale haven oblige.

Uitbreiding en uitbating containerterminal

In 2021 had de containerterminal met 47.000 TEU zijn verzadigingspunt bereikt. De Haven van Brussel lanceerde daarop een oproep naar kandidaten voor de uitbating en de ontwikkeling van de terminal. Het bestek oogde bijzonder ambitieus: de ontwikkeling van de containertrafiek, de modal shift van de weg naar de waterweg en de ontwikkeling van oplossingen voor de stedelijke logistiek met een hoge toegevoegde waarde. Dit alles om een logistieke transitie naar milieu- en klimaatvriendelijke transportmodi te ondersteunen.

De dienstenconcessie in een notendop:

  • een totale investering van 23,5 miljoen euro
  • uitbreiding van de oppervlakte van de terminal, van 1,67 ha naar 6 ha
  • geleidelijke verhoging van de containertrafiek van 57.000 naar 127.000 TEU over 10 jaar
  • op termijn 144 nieuwe jobs op de site
  • ambitieus decarbonisatieplan voor de hele site
  • nauwkeurige diagnose van de modale shift en de stedelijke distributie

Spoorverkeer sluit aan bij filosofie CO2-neutrale haven

De Haven van Brussel rust niet op haar lauweren, integendeel. Ook voor 2024 staat een duurzaam project in de steigers. Vanaf 30 juni zal de haven opnieuw verbonden zijn met het Europese spoorwegnet. Het goederenvervoer is goed voor 17% van de afgelegde kilometers in het Brussels Gewest, maar tevens verantwoordelijk voor 29% van de Brusselse broeikasgasuitstoot.

“De heraansluiting van de voorhaven op het spoorwegnet is zonder twijfel een prestatie die we toejuichen en waarvoor we al jaren ijverden. Het valt immers niet te ontkennen dat multimodaliteit een van de belangrijkste troeven van een haven is, en dit akkoord zal die troef nog versterken. Ik ben dan ook blij dat Infrabel investeert in de haven van Brussel, zodat het spoorvervoer zich er opnieuw kan ontwikkelen.”
Gert Van der Eeken (CEO van de Haven van Brussel)

Verneem je graag meer over de duurzame initiatieven van de CO2-neutrale Haven van Brussel? Neem contact op met <naam>.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Haven van Brussel

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Haven van Brussel

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials