Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Digitalisering ondersteunt creativiteit bij onlinemarketing-bureau Creatic

Voor kmo’s in vrijwel alle economische sectoren betekent digitalisering (of automatisering) de voornaamste wissel op de toekomst. Het optimaliseren van de bedrijfsprocessen levert tijd- en efficiëntiewinsten op. Onlinemarketing-bureau Creatic uit Pelt zet zelfs technologische tools in om de creatieve processen te versterken.

Onlinemarketing-bureau Creatic was door de aard van zijn activiteit van meet af aan geen pen-en-papierorganisatie. ERP, CRM, Cloud… het zijn begrippen die geen geheimen kennen voor team en management. Digitalisering maakt dan ook deel uit van het dna van het bureau. Oprichter en zaakvoerder Rob Cuijvers creëerde een highperformance-cultuur, waarin de creatieve processen optimaal verlopen.

Digitalisering en automatisering

Rob Cuijvers

“Wij hebben backend-developpers in huis, die zelf een aantal tools ontwikkelden. Andere software kochten we aan,” zo vertelt Rob. “Om de drie weken evalueren we de processen samen met de proces- of operationele managers en externe consultants. Creatic kent een sterke groei, dus staan de processen voortdurend onder druk. Daarom gaan we op zoek naar digitale oplossingen om de communicatie tussen de almaar grotere teams te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan software die de verschillende codes binnen een webproject beheert. Anderzijds bekijken we onafgebroken welke repetitieve taken we kunnen automatiseren. We ontwikkelen jaarlijks een honderdtal websites. Dan is het handig als je over een app beschikt die ze bij verandering van de regelgeving eenmalig allemaal GPDR-compliant maakt.”

AI en changemanagement

Het brede publiek maakte vooral het voorbije jaar kennis met AI, onder meer door de ruchtbaarheid die aan ChatGPT werd gegeven. Rob en zijn team zijn evenwel al een viertal jaren met deze technologie bezig, onder meer bij het schrijven van basisteksten. “Digitalisering blijft in de marketingwereld niet beperkt tot het inzetten technologie, zoals het internet, onlineplatformen en portaalsites. Het is ook een kwestie van cultuur,” zo stelt Rob. “Je moet de mensen meekrijgen in een verhaal van verandering. Voor creatieve medewerkers is het vaak even schrikken wanneer je hen voor het eerst vertelt over AI-toepassingen in het bureau. Dan moet je hen betrekken bij het proces en meenemen in je visie. Vertellen dat hun job er over enkele jaren inderdaad wel anders zal uitzien, maar dat hun menselijke talenten net hoger zullen ingeschat worden. Strategieën bedenken, storytelling, copywriting… het blijft allemaal mensenwerk. En daar zal dankzij digitalisering meer tijd voor vrijkomen.”

De meerwaarde van SD Worx

Zeven jaar geleden nam Rob een eerste medewerker aan. Een grote stap in het ongewisse voor veel ondernemers. “De onboarding, de medewerker meenemen in je verhaal, de juridische aspecten de loonadministratie… je stapt een geheel nieuwe wereld binnen. Ik was heel blij dat SD Worx daarbij aan mijn zijde stond. En dat is zo gebleven bij de latere aanwervingen. Het belang van medewerkers met de benodigde competenties in je teams te hebben, hoef ik wellicht niet uit te leggen. Als HR-partner maakt SD Worx echt wel het verschil met hun bereikbaarheid, reactiesnelheid en - niet te vergeten - hun doorgedreven digitalisering. Ik kan heel veel zaken via het digitale portaal regelen. Komt er bijvoorbeeld iemand solliciteren, dan beschik ik in geen tijd over een loonsimulatie. De productiviteit op de werkvloer is bij ons de voorbije vier jaar verdubbeld. Dat kan alleen als je de juiste mensen hebt én hen de tools aanreikt om efficiënt te werken. Ook daar helpt de technologie ons om de personeelscapaciteit te plannen in functie van de lopende en komende projecten.”

De visie van een gepassioneerde hr-professional

Bruce Fecheyr-Lippens

Bruce Fecheyr-Lippens is Chief People Officer bij SD Worx. Hij denkt mee over en stimuleert innovatieprocessen binnen hr. Bruce kan zich helemaal vinden in de benadering van Rob: “Organisaties waar iedereen kan en mag focussen op de eigen sterktes, hebben gemotiveerde en geëngageerde medewerkers. Het management kan dus maar beter inzetten op een dergelijke talentcultuur.” Wat digitalisering betreft ziet Bruce een interessante analogie: “Voor de industriële revolutie werkte 90% van de mensen in de landbouw. Vandaag nog slechts 10%. En toch zijn de meeste mensen nog altijd aan het werk – vaak in meer betekenisvolle jobs. Digitalisering kan je als een bedreiging of een opportuniteit beschouwen. Rob van Creatic heeft dat goed begrepen en geeft zijn medewerkers de kans hun professionele lot in eigen handen te nemen. Top!”

Zet jouw kmo ook in op digitalisering en wil je jouw medewerkers betrekken bij dat verhaal? Of ben je nog op zoek naar talent om jouw teams te versterken? Aarzel dan niet en neem contact op met de experts van SD Worx. Of vul het formulier onderaan in.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en SD Worx

Meer weten?

SD Worx logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • SD Worx

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials