Versie 3 B-Close.gif

Havenlogistiek bij Gosselin Logistics: smooth sailing verzekerd

Wat Port Logistics betreft, blijft Gosselin Logistics groeien. De locatie, infrastructuur en de nodige investeringen zorgen ervoor dat je als klant kunt blijven genieten van diverse diensten en flexibele oplossingen.

Een eigen inland terminal

Er is veel te vertellen over de vlotte havenlogistiek van Gosselin Logistics en de grote voordelen hiervan voor de klant. Dirk Van Hoomissen (Business Unit Manager 360° Logistics), Marc Eennaes (Operations Director - Warehouses & Terminal) en Joris Leonaers (Business Unit Manager Industrial Projects - HEAVY) vertellen samen het verhaal van Port Logistics.

De perfect gelegen terreinen aan het Albertkanaal groeiden uit tot wat het vandaag is: Een tot in de puntjes uitgeruste, eigen inland terminal. Het kloppend hart van Gosselin Logistics dat volop inzet op multimodaal transport.

Ideale ligging biedt enorm veel voordelen

Een eigen inland terminal gelegen aan het Albertkanaal, vlak bij Antwerpen, maar net buiten het havengebied. Een perfecte locatie...

  • ... met - als officiële container hub - makkelijke verbindingen met de havens van Antwerpen en Zeebrugge aan de ene kant. Maar aan de andere kant ook met het hinterland.
  • ... om volop in te zetten op duurzame, multimodale oplossingen die de congestie op de wegen in en rond Antwerpen aanzienlijk verminderen én de klant enorme flexibiliteit en efficiëntie opleveren.
  • ... om wat grootstad Antwerpen betreft, ook aan city-logistiek te doen.
Gosselin / instalatie nieuwe kraan
Een mobiele havenkraan van Gosselin Logistics

Alle nodige infrastructuur voor een vlotte havenlogistiek

Een 80 ton mobiele kraan, de nodige stackers, heftrucks en een roll-on/roll-off-kaai. Wat infrastructuur betreft, was Gosselin Logistics al goed uitgerust. En nu kunnen ze aan dit rijtje nog een tweede mobiele havenkraan toevoegen.

Begin mei werd die tweede mobiele havenkraan, de nieuwste investering qua havenlogistiek, als bouwpakket via het binnenwater aan de terminal geleverd. Na de opbouw en nodige testen, zou die midden juni operationeel moeten zijn. De nieuwe kraan heeft een maximale capaciteit van maar liefst 125 ton en zal voornamelijk ingezet worden voor containers en breakbulk cargo.

Marc vertelt over de keuze voor een extra kraan:

“We hebben het volume op de waterweg op 2-3 jaar tijd meer dan verdubbeld en dit bleef stijgen. Met enkel die ene kraan kwamen we aan een capaciteit van ongeveer 80% in bedrijf. Qua volume kan 1 kraan het nog aan, maar het risico wordt groter en we willen natuurlijk de continuïteit aan onze klanten garanderen. Daarom wilden we een extra kraan. Beide kranen die op 70% draaien. Dat is een ideaal cijfer. Dan zijn beide kranen financieel verantwoord en speelt niet enkel het risico mee. Dat geeft ons de ruimte om te groeien.”

Bij Gosselin Logistics zijn ze duidelijk compleet uitgerust om alle havenlogistiek op rolletjes te doen lopen.

“Van containers, tot breakbulk en grote stukken. Het hele gamma kan hier behandeld worden.”

De eigen terminal is zeker relevant voor industriële projectlading. Joris vertelt:

“Vergunningen afleveren voor uitzonderlijk vervoer wordt moeilijker en wateraansluiting is hierbij cruciaal. Daarnaast gaat heel veel breakbulk-lading tegenwoordig niet meer mee met traditionele breakbulk-schepen, maar op containerafvaarten. En we zijn heel sterk in het stuffen van buitenmaatse ladingen op special equipment zoals flat rack containers en open top containers die we dan op onze eigen terminal kunnen behandelen.”

Naast stuffen en ook strippen, kan je als klant met elk vraagstuk wel bij Gosselin Logistics terecht. Fumigatie, lashing en securing, maar ook opslag in het magazijn naast de terminal is allemaal mogelijk.

Blijvende investeringen in hun havenlogistiek

Continuïteit, flexibiliteit en zekerheid blijven garanderen aan de klant. Dát is voor Gosselin Logistics erg belangrijk. Om dit waar te maken, blijven ze investeren in eigen assets. Zo was er zoals eerder vermeld de recentste investering in een tweede mobiele havenkraan. In 2020 werden er ook 2 nieuwe stackers aangekocht. En begin dit jaar werd de voormalige Milcobel site in Schoten overgenomen. Met deze uitbreiding is er nu een totale logistieke ruimte beschikbaar van maar liefst 430.500m².

Daarnaast is er nóg een belangrijke reden om te blijven investeren in de site langs het Albertkanaal vertelt Dirk:

“Duurzaamheid ligt heel nauw aan ons hart en wordt de komende jaren enkel nog maar belangrijker. Dat is natuurlijk ook 1 van de motivaties om verder te investeren langs deze site. Wíj investeren hier, maar ook het Albertkanaal zelf wordt verbreed. Het belang van die waterweg, die verbindingsweg, wordt enkel maar belangrijker.”

Wil je ook genieten van de inspanningen van Gosselin Logistics om jou als klant de meest flexibele oplossingen aan te kunnen bieden? Neem dan contact op via onderstaand formulier.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Gosselin Logistics

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Gosselin Logistics

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials